Rozwijanie kreatywności i relacji w szkolnictwie wyższym. Między sztuką społeczną a podejściem obejmującym całe dziecko
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.19Słowa kluczowe:
kreatywność, sztuka społeczna, podejście obejmujące całe dziecko, kształcenie nauczycieliAbstrakt
W świecie VUCA pełnym zmienności, niepewności, złożoności i niejednoznaczności oraz rosnącej międzynarodowej konkurencji kreatywność odgrywa coraz ważniejszą rolę w szkolnictwie wyższym. W tym kontekście myślenie dywergencyjne, płynność, elastyczność, wrażliwość na problemy i oryginalność są kluczowymi czynnikami oddziałującymi na funkcjonowanie codzienne oraz zawodowe. W pierwszej części artykułu autorzy omówią filozoficzne zjawiska tego procesu, które wywodzą się z zasady Johna Deweya „uczenia się przez działanie” oraz przeanalizują możliwości reorganizacji szkolnictwa wyższego, którego jednym z podstawowych zadań w XXI w. powinno być rozwijanie kreatywności studentów. W drugiej części artykułu autorzy skupią się na analizie sztuk wizualnych, zwłaszcza sztuki społecznościowej (Community Art), która promuje komunikację, współpracę, krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów, kreatywność i innowacyjność, zwłaszcza uczenie się oparte na projektach. W artykule autorzy przedstawiają założenia projektu Totem, który został wdrożony na Uniwersytecie J. Selyego w listopadzie – grudniu 2022 r. Celem projektu było budowanie społeczności i rozwój kreatywności. Budowanie społeczności opiera się na współpracy między studentami i nauczycielami (projekt liczył łącznie 50 członków i obejmował 100 godzin pracy) w celu rozwijania kreatywności, budowania zespołu i profesjonalizmu współpracy poprzez dzielenie się celami i oczekiwaniami, budowanie wspólnoty i zaufania, szacunku i słuchania. Projekt Totem rozpoczął mapowanie wcześniejszej wiedzy na temat społeczności w celu rozwijania zaangażowania i kreatywności na trzech poziomach: indywidualnym, zespołowym i organizacyjnym. Autorzy zakończyli artykuł wnioskami, podkreślając pewne otwarte dylematy i pytania.
Bibliografia
Báthory Z., Tanulók, iskolák, különbségek, OKKER Oktatási Kiadó, Budapest 2000.
Congdon K.G., Blandy D. & Bolin P.E., Histories of community-based art education, Reston, VA: National Art Education Association, 2001.
Comenius J.A., Nagy oktatástan, Akadémiai Kiadó, Budapest 1953.
Csikszentmihalyi M., Creativity: The Psychology of Discovery and Invention, New York, NY: Harper Perennial, 1996.
Dewey J., Experience and Education, Collier Books, New York 1938, 1963.
Florida R., The Rise of the Creative Class: And How it’s Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life, New York, NY: Basic Books, 2002.
Florida R.L., The Rise of the Creative Class, Revisited, New York, NY: Basic Books, 2012.
Guilford J.P., Creativity, “American Psychologist” 1950, 5(9), 444–454.
Hanushek E.A., The Economic Value of Improved Schools, Hoover Institution, Stanford University, 2019, https://www.niet.org/assets/ResearchAndPolicyResources/974a262a85/eric-hanushek-the-economicvalue-of-improved-schools.pdf.
Hanushek E.A., Woessmann L., Do Better Schools Lead to More Growth? Cognitive Skills, Economic Outcomes, and Causation, Working Paper No. 14633, Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research, 2009.
Hanushek E.A., Woessmann L., The Knowledge Capital of Nations: Education and the Economics of Growth, Cambridge: MIT Press, 2015.
Hanushek E.A., Woessmann L., Knowledge capital, growth, and the East Asian miracle, “Science” 2016, 351(6271).
Hanushek E.A., Woessmann L., Universal Basic Skills: What Countries Stand to Gain, OECD Publishing, Paris 2015.
Kaufman J.C., Beghetto R.A., Beyond big and little: The four c model of creativity,”Review of General Psychology”, 2009,13(1), 1–12.
Kolb D.A., Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development, FT Press, 2014.
Langdon P., Community art education: Issues for teacher training [in:] Actes du Colloque sur la Recherche en Enseignement des Arts Visuels, eds. F. Gagnon-Bourget, P. Gosselin, Montréal, Canada: CRÉA Éditions, 1996.
Lucas B., Creative School Leadership, Perth: FORM, 2021.
Maringe F., Foskett N., Introduction: Globalization and Universities [in:] Globalization and Internationalisation in Higher Education, eds. F. Maringe & N. Foskett, Continuum International Publishing Group, London 2012, 1–15.
Mészáros T., Nagyová Cs., Közösség és művészet a Selye János Egyetem Tanárképző Karán [online] [in:] Katedra: szlovákiai magyar pedagógusok és szülők lapja, Dunajská Streda: Nadácia Katedra, 2023, 30, 8, pp. 33–35 [in print] [online]. ISSN 1335-6445. ISSN (online) 2729-9066. [in Hungary].
Mészáros T., Vass V., The links between a changed vision of learning and project-based teaching [in:] The State, Problems, and Needs of the Modern Education Community : The 28th International Scientific Conference “Educational Research and School Practice”, eds. J. Stevanović, D. Gundogan, B. Ranđelović, Belgrade, Serbia, Institute for Educational Research, 2022, pp. 20–28.
Rhodes M., An analysis of creativity, Phi Delta Kappan, 1961, 42, pp. 305–310.
Richards R., Millennium as opportunity: Chaos, creativity, and Guilford’s structure of intellect model, “Creativity Research Journal” 2001, 13(3–4), pp. 249–265.
Slade S. & Griffith D., A whole child approach to student success, “KEDI Journal of Educational Policy” 2013.
Sinner A., Levesque M., Vaughan K., Szabad-Smyth L., Garnet D. & Fitch S., Reviewing an archive of practice: The historical unfolding of community art education, “Canadian Review of Art Education” 2012, 39, pp. 24–45.
Sternberg R.J. & Lubart T.I., The concept of creativity: Prospects and paradigms [in:] Handbook of Creativity, ed. R.J. Sternberg, Cambridge, MA: Cambridge University Press, 1999.
Vass V., A deklaratív és a procedurális tudás összefüggései a tudás transzferálhatósági folyamatában [in:] Interdiszciplináris pedagógia múlt és jövő között: a XI. Kiss Árpád Emlékkonferencia előadásainak szerkesztett változata Debrecen, Magyarország, eds. A. Buda, E. Kiss, Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézete 2020, 35–52.
Vass V., Kiss F., The Role of Competency Development in the Implementation of Portfolio-Based Education in Higher Education [in:] Visions and Concepts for Education 4.0. ICBL 2020: Proceedings of the 9th International Conference on Interactive Collaborative and Blended Learning (ICBL2020), eds. M.E. Auer, D. Centea, Cham, Switzerland, Springer International Publishing 2020, pp. 42–48.
Whiting K., These are the top 10 job skills of tomorrow – and how long it takes to learn them, World Economic Forum 21 Oct 2020, https://www.weforum.org/agenda/2020/10/top-10-work-skills-of-tomorrow-how-long-it-takes-to-learn-them/.web 1, (n.a.), Community Art, https://www.tate.org.uk/art/art-terms/c/community-art.web 2, Oxford English Dictionary, s.v. “totem (n.), sense 1.a,” September 2023, https://doi.org/10.1093/OED/2413715247.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.