Studenci uniwersytetu, ale wciąż nastolatkowie. Najmłodsi studenci w perspektywie rzeczników akademickich
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.6Słowa kluczowe:
rzecznik akademicki, młodzi studenci, socjologia edukacji, uczelnie wyższe, prawa studentaAbstrakt
Najmłodsi studenci uczelni wyższych w Polsce rozpoczęli edukację szkolną w wieku 6 lat. Na uczelnie trafiają przed ukończeniem 18 roku życia, co stanowi granicę pełnoletności według polskiego prawa cywilnego. Każde pokolenie studentów ma swoją specyfikę, ale w ogólnej populacji studentów powinniśmy dostrzegać również problemy tej najmłodszej grupy. Ich dorastanie wiąże się z ciekawymi kwestiami prawnymi. Potrzebują formalnej zgody rodziców lub przedstawicieli prawnych w oficjalnych procedurach uniwersyteckich i wielu działaniach studenckich. Są bardziej wrażliwi i świadomi tego, co możemy określić jako komfort psychiczny. Daje im to odwagę do informowania rzeczników akademickich i władz akademickich o trudnych sytuacjach i niewłaściwym zachowaniu pracowników uczelni. Jak wszyscy członkowie nowego pokolenia studentów, wymagają widocznej reakcji na zgłaszane problemy. O powyższych kwestiach chcielibyśmy opowiedzieć na podstawie naszych doświadczeń jako rzeczników akademickich.
Bibliografia
Akademicka Sieć Bezpieczeństwa i Równości, https://asbir.pl/ (dostęp: 29.12.2023).
Arnett J.J., Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties, “American Psychologist” 2000, nr 55(5), s. 469–480, doi:10.1037/0003-066X.55.5.469.
Arnett J.J., Emerging adulthood: the winding road from the late teens through the twenties, New York 2014.
Barańska M., Od żaka do studenta (nie)zalogowanego – refleksja nad ewolucją sylwetki [w:] Młodzież wobec przemian współczesnego świata. Rozważania edukacyjno-wychowawcze, red. B. Kanclerz, L. Myszka-Strychalska i P. Peret-Drążewska, Poznań 2023, s. 77–88.
Burton S., Taking Arms Against a Sea of Troubles. The Experience and Legacy of Michigan State University’s First Ombuds, “Journal of the International Ombudsman Association” 2000, nr 13(1), s. 1–25.
Chludziński B. i Budzanowska A., Rzecznik wartości akademickich [w:] Innowacje i konserwatyzm 2.0. Polskie uczelnie w procesie przemian, red. D. Antonowicz, A. Machnikowska i A. Szot, Toruń 2020, s. 309–334.
Dział ds. Bezpieczeństwa i Równego Traktowania – Bezpieczni UJ, Ewaluacja wsparcia dla osób transpłciowych i niebinarnych na Uniwersytecie Jagiellońskim (2020/2021), raport z badania, Kraków 2022.
European Network of Ombuds in Higher Education, https://enohe.net/ (dostęp: 29.12.2023).
Han B.Ch., The Expulsion of the Other, Cambridge 2018.
Herfs P., The Importance of Ombuds Work, Amsterdam 2024.
Hopeck P., Desrayaud N., Harrison T.R., Hatten K., Deciding to Use Organizational Grievance Processes: Does Conflict Style Matter?, “Management Communication Quarterly” 2014, nr 28(4), s. 561–584.
IOA Standards of Practice & Code of Ethics, https://www.ombudsassociation.org/standards-of-practice-code-of-ethics (dostęp: 29.12.2023).
Jurzak K., Strzemecka S. i Krzemińska K., Rola diagnozy w zapewnieniu bezpieczeństwa w uczelniach na przykładzie Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, „Kultura i Społeczeństwo” 2023, nr 2, s. 179–204.
Lipska A. i Zagórska W., „Stająca się dorosłość” w ujęciu Jeffreya J. Arnetta jako rozbudowana faza liminalna rytuału przejścia, „Psychologia Rozwojowa” 2011, t. 16, nr 1, s. 9–21.
McKee Ch. i Belson S., The Ombudsman in Canadian Universities: And Justice for All, “Studies in Higher Education” 1990, nr 15(2), s. 197–206, https://doi.org/10.1080/03075079012331377511.
Orłowska M., Młodzież wobec traumy pandemii COVID-19 – pytania o teorie wyjaśniające [w:] Młodzież wobec przemian współczesnego świata. Rozważania edukacyjno-wychowawcze, red. B. Kanclerz, L. Myszka-Strychalska i P. Peret-Drążewska, Poznań 2023, s. 31–36.
Poesiat L., Ombuds Work in Higher Education. A Practical Guide, Amsterdam 2022.
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. 2023, poz. 1610).
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. 2023, poz. 900).
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668).
Państwowa Komisja Wyborcza, https://wybory.gov.pl/sejmsenat2023/ (dostęp: 29.12.2023).
Zarządzenie nr 71/2022 Rektora Uniwersytetu Rzeszowskiego z dnia 21 czerwca 2022 r. w sprawie powołania rzecznika akademickiego.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.