Bogactwo i ubóstwo w średniowiecznej myśli chrześcijańskiej
DOI:
https://doi.org/10.15584/nsawg.2021.2.1Słowa kluczowe:
bogactwo, ubóstwo, myśl chrześcijańska, średniowieczeAbstrakt
Przedmiotem rozważań jest bogactwo i ubóstwo w poglądach przedstawicieli myśli chrześcijańskiej, średniowiecznej. Stosunek do bogactwa i nierówności społecznych ewoluował wraz z rozwojem religii chrześcijańskiej i przenikaniem jej do wyższych sfer społeczeństwa. Zarówno Nowy Testament, jak i pierwsi ojcowie Kościoła w większości negatywnie wypowiadają się na temat bogactwa i bogacenia się. W późniejszych wiekach własność prywatna nie budziła już takich emocji, wręcz uważano, że ubóstwo nie jest miłe Bogu. Zaakceptowano nierówności majątkowe i podział społeczeństwa na stany twierdząc, że ludzie nie mogą być równi wobec siebie, ale równi wobec Boga. Najwyższy poziom myśl kanonistyczna osiągnęła w pracach Tomasza z Akwinu.
Bibliografia
Św. Augustyn. (1986). Objaśnienia Psalmów. Ps. 124–150. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej.
Św. Augustyn. (2015). Państwo Boże. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Dzieje Apostolskie. (1974). W: Biblia. Warszawa: Brytyjskie i Zagraniczne Towarzystwo Biblijne.
Ewangelia św. Łukasza. (1974). W: Biblia. Warszawa: Brytyjskie i Zagraniczne Towarzystwo Biblijne.
Ewangelia św. Mateusza. (1974). W: Biblia. Warszawa: Brytyjskie i Zagraniczne Towarzystwo Biblijne.
Fanfani, A. (1965). Historia doktryn ekonomicznych. Od czasów starożytnych do XIX wieku. Londyn: Wyd. Odnowa.
Gulbinowicz, H. (1964). Etyczne poglądy św. Ambrożego na dobra materialne i prawowłasności. Studia Warmińskie, t. 1, 259–282.
Pierwszy list św. Pawła do Tymoteusza. (1974). W: Biblia. Warszawa: Brytyjskie i Zagraniczne Towarzystwo Biblijne.
Jan Chryzostom. (1993). Katechezy chrzcielne. Homilie katechetyczne do tych, którzy mają być oświeceni oraz do neofitów. Lublin: Wydawnictwo Kerygma.
Kafel, S. (red.). (1981). Wczesne źródła franciszkańskie. Tom 1. Warszawa: Wyd. Akademii Teologii Katolickiej.
Kasprzak, D. (2011). Kwestia bogactwa i ubóstwa w kościele imperialnym na Zachodzie w IV i V wieku. Próba syntezy zagadnienia. Vox Patrum, 31, t. 56, 495–515.
Klemens Aleksandryjski. (1953). Czy człowiek bogaty może być zbawiony. Tłum. Jan Czuj. Warszawa: Wydawnictwo Pax.
Klemens Aleksandryjski. (1976). Bogactwo a zbawienie. Chrześcijanin w Świecie. Zeszyty ODiSS, 45(7).
Lipiński, E. (1968). Historia powszechnej myśli ekonomicznej do roku 1870. Warszawa: PWN.
Simon, M. (1992). Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa I–IV w. Warszawa: PIW.
Siniscalco, P. (2009). Człowiek wobec świata. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, KUL.
Strzeszewski, Cz. (1994). Katolicka Nauka Społeczna. Lublin: KUL.
Swieżawski, S. (1987). U źródeł nowożytnej etyki. Filozofia moralna w Europie XV wieku. Kraków: Wyd. Znak.
Tawney, R. H. (1963). Religia a powstanie kapitalizmu. Warszawa: Książka i Wiedza.
Taylor, E. (1957). Historia rozwoju ekonomiki. Tom I. Poznań: PWN.
Wojcieszak, M. (2016). Lichwa i sprawy majątkowe chrześcijan w świetle postanowień zachodniorzymskich zgromadzeń biskupich IV i V w. Argumenta Historica, Czasopismo Naukowo-Dydaktyczne, 3, 124–137.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.