Wealth and poverty in medieval Christian thought

Authors

  • Urszula Zagóra-Jonszta Department of Economics University of Economics in Katowice

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2021.2.1

Keywords:

wealth, poverty, Christian thought, the Middle Ages

Abstract

The subject of consideration is wealth and poverty in the views of representatives of Christian and medieval thought. The attitude to wealth and social inequalities has evolved along with the development of the Christian religion and its penetration into the higher spheres of society. Both the New Testament and the early church fathers are mostly negative about wealth and getting rich. In later centuries, private property no longer aroused such emotions – it was even thought that poverty is not pleasing to God. Property inequalities and the division of society into states were accepted, claiming that people cannot be equal to each other but equal to God. Canonist thought reached the highest level in the works of Thomas Aquinas.

References

Św. Augustyn. (1986). Objaśnienia Psalmów. Ps. 124–150. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej.

Św. Augustyn. (2015). Państwo Boże. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.

Dzieje Apostolskie. (1974). W: Biblia. Warszawa: Brytyjskie i Zagraniczne Towarzystwo Biblijne.

Ewangelia św. Łukasza. (1974). W: Biblia. Warszawa: Brytyjskie i Zagraniczne Towarzystwo Biblijne.

Ewangelia św. Mateusza. (1974). W: Biblia. Warszawa: Brytyjskie i Zagraniczne Towarzystwo Biblijne.

Fanfani, A. (1965). Historia doktryn ekonomicznych. Od czasów starożytnych do XIX wieku. Londyn: Wyd. Odnowa.

Gulbinowicz, H. (1964). Etyczne poglądy św. Ambrożego na dobra materialne i prawowłasności. Studia Warmińskie, t. 1, 259–282.

Pierwszy list św. Pawła do Tymoteusza. (1974). W: Biblia. Warszawa: Brytyjskie i Zagraniczne Towarzystwo Biblijne.

Jan Chryzostom. (1993). Katechezy chrzcielne. Homilie katechetyczne do tych, którzy mają być oświeceni oraz do neofitów. Lublin: Wydawnictwo Kerygma.

Kafel, S. (red.). (1981). Wczesne źródła franciszkańskie. Tom 1. Warszawa: Wyd. Akademii Teologii Katolickiej.

Kasprzak, D. (2011). Kwestia bogactwa i ubóstwa w kościele imperialnym na Zachodzie w IV i V wieku. Próba syntezy zagadnienia. Vox Patrum, 31, t. 56, 495–515.

Klemens Aleksandryjski. (1953). Czy człowiek bogaty może być zbawiony. Tłum. Jan Czuj. Warszawa: Wydawnictwo Pax.

Klemens Aleksandryjski. (1976). Bogactwo a zbawienie. Chrześcijanin w Świecie. Zeszyty ODiSS, 45(7).

Lipiński, E. (1968). Historia powszechnej myśli ekonomicznej do roku 1870. Warszawa: PWN.

Simon, M. (1992). Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa I–IV w. Warszawa: PIW.

Siniscalco, P. (2009). Człowiek wobec świata. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, KUL.

Strzeszewski, Cz. (1994). Katolicka Nauka Społeczna. Lublin: KUL.

Swieżawski, S. (1987). U źródeł nowożytnej etyki. Filozofia moralna w Europie XV wieku. Kraków: Wyd. Znak.

Tawney, R. H. (1963). Religia a powstanie kapitalizmu. Warszawa: Książka i Wiedza.

Taylor, E. (1957). Historia rozwoju ekonomiki. Tom I. Poznań: PWN.

Wojcieszak, M. (2016). Lichwa i sprawy majątkowe chrześcijan w świetle postanowień zachodniorzymskich zgromadzeń biskupich IV i V w. Argumenta Historica, Czasopismo Naukowo-Dydaktyczne, 3, 124–137.

Published

2021-06-30

How to Cite

Zagóra-Jonszta, U. (2021). Wealth and poverty in medieval Christian thought. Social Inequalities and Economic Growth, (66), 5–15. https://doi.org/10.15584/nsawg.2021.2.1

Issue

Section

Articles