Poziom świadomości społecznej mieszkańców województwa podkarpackiego na temat „Food Miles”

Autor

  • Marcin Królikowski SKN Zrównoważonego Rozwoju, Uniwersytet Rzeszowski
  • Marcin Fiedur SKN Zrównoważonego Rozwoju, Uniwersytet Rzeszowski
  • Wacław Jarecki Zakład Produkcji Roślinnej, Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/pjsd.2022.26.2.4

Słowa kluczowe:

mile żywieniowe, ślad węglowy, środowisko, transport

Abstrakt

Celem przeprowadzonego w 2022 r. badania ankietowego była analiza wiedzy respondentów na temat znajomości zasad „Food Miles” i wdrażania zrównoważonych decyzji konsumenckich. Wykazano, że większość ankietowanych jest świadoma jaki wpływ na środowisko przyrodnicze ma odległość jaką pokonuje żywność od producenta do konsumenta. Respondenci na ogół znali zalety lokalnej żywności, sposoby jej przetwórstwa i pakowania oraz koszty ekonomiczne produkcji. Jak informuje wielu autorów, dystans jaki musi pokonać żywność zanim trafi z miejsca wytworzenia na talerz, wynosi nawet 1500 mil. Transport podnosi zatem cenę wyrobu a dodatkowo zwiększa emisję gazów cieplarnianych do atmosfery. Promowanie koncepcji mil żywieniowych powinno skłonić konsumentów do wybierania lokalnych produktów, co obok pozytywnych aspektów społecznych, skróci łańcuch logistyczny, a także zmniejszy negatywny wpływu transportu żywności na środowisko.

Downloads

Bibliografia

Coley D., Howard M., Winter M. 2011. Local food, food miles and carbon emissions: A comparison of farm shop and mass distribution approaches. Food Policy. 34. 150-155.

Formularz Google [dok. elektr: https://docs.google.com/forms/d/1XMLxxoj4MLVkU Pz1qSif8TZzNP60fyQmKiq_2o1glAw/viewform?edit_requested=true. data wejścia: 24.11.2022].

Govindasamy R., Purduri V., Kelley K., Simon J. E. 2012. Influence of Consumer Demographics on the Demand for Locally Grown Ethnic Greens and Herbs Because of Food Miles Concerns: A Logit Model Analysis. Journal of Food Distribution Research. 43. 1. 114-115. doi: 10.22004/ag.econ.139446.

Gradziuk B. 2015. Postawy i zachowania producentów oraz nabywców względem żywności lokalnej. Roczniki naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu. 17. 3. 96-102.

Grochowska R., Staszczak A. 2021. Możliwości implementacji założeń unijnej strategii „Od pola do stołu” w sektorze rolno-spożywczym. Przemysł Spożywczy. 75. 2-7.

Hill H. 2008. Food Miles: Background and marketing. National Sustainable Agriculture Information Service. [dok. elektr.: https://attra.ncat.org/publication/food-miles-background-and-marketing/. data wejścia: 24.11.2022].

Jarecki W. 2022. Rozwój rolnictwa ekologicznego w Polsce na przestrzeni lat 2011–2020. Zeszyty Wiejskie. 28. 103-119.

Juchnicka M., Borowska M., Prystrom J. 2013. Kilometr zero – nowe metody promocji miejsc pracy na obszarach wiejskich. Adaptacja modelu włoskiego. Białostocka Fundacja Kształcenia Kadr w Białymstoku. 16-17.

Kaczorowska J., Kowrygo B. 2016. Konsumencka gotowość do realizacji zrównoważonego wzorca spożycia żywności. Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej. 114. 33-44.

Konieczny P., Mroczek E., Kucharska M. 2013. Ślad węglowy w zrównoważonym łańcuchu żywnościowym i jego znaczenie dla konsumenta żywności. Journal of Agribusiness and Rural Development. 3/29. 51-64.

Królczyk J., Matuszek D., Bednorz K. 2015. Atrakcyjność i funkcjonalność użytkowa opakowań a zachowania konsumentów. Postępy Techniki Przetwórstwa Spożywczego. 2. 72-77.

Li M., Jia N., Lenzena M., Malik A., Wei L., Jin Y., Raubenheimera D. 2022. Global Food-Miles account for nearly 20% of total food systems emissions. Nature Food. 3. 445-453. doi:10.1038/s43016-022-00531-w.

Michalczyk J. 2017. Znaczenie lokalnej żywności oraz krótkich łańcuchów dostaw w kształtowaniu zrównoważonego rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich w Unii Europejskiej. Ekonomia Międzynarodowa. 17. 5-20. doi: 10.18778/2082-4440.17.01 .

Protokół z Kioto do Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu. 1997 r. Dz. U. Z dnia 17 października 2005. [dok. Elektr.: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20052031684. Data wejścia: 24.11.2022].

Rogala A. 2014. Wyzwania zintegrowanej komunikacji marketingowej w dobie społeczeństwa informacyjnego. Marketing i rynek. 11. 57-65. [dok. Elektr.: http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171302749data wejścia: 24.11.2022].

Schnell S. M. 2013. Food miles, local eating, and community supported agriculture: putting local food in its place. Agriculture and Human Values. 30. 615-628. doi:10.1007/s10460-013-9436-8 .

Straszuk J. 2016. Smak trwania, smak zmiany. Preferencje i praktyki jedzeniowe Polaków w kontekście zmiany społecznej. Studia socjologiczne. 3. 222. 31-50.

Szul E. 2012. Dekonsumpcja – moda czy sposób na kryzys. Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. 24. 316-328.

Tandom A. 2022. ‘Food Miles’ have larger climate impact than thought, study suggests. Food and Farming. [https://www.carbonbrief.org/food-miles-have-larger-climate-impact-than-thought-study-suggests/. data wejścia: 24.11.2022].

Pobrania

Opublikowane

2022-12-24