Poziom świadomości społecznej mieszkańców województwa podkarpackiego na temat „Food Miles”

Autor

  • Marcin Królikowski SKN Zrównoważonego Rozwoju, Uniwersytet Rzeszowski
  • Marcin Fiedur SKN Zrównoważonego Rozwoju, Uniwersytet Rzeszowski
  • Wacław Jarecki Zakład Produkcji Roślinnej, Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/pjsd.2022.26.2.4

Słowa kluczowe:

mile żywieniowe, ślad węglowy, środowisko, transport

Abstrakt

Celem przeprowadzonego w 2022 r. badania ankietowego była analiza wiedzy respondentów na temat znajomości zasad „Food Miles” i wdrażania zrównoważonych decyzji konsumenckich. Wykazano, że większość ankietowanych jest świadoma jaki wpływ na środowisko przyrodnicze ma odległość jaką pokonuje żywność od producenta do konsumenta. Respondenci na ogół znali zalety lokalnej żywności, sposoby jej przetwórstwa i pakowania oraz koszty ekonomiczne produkcji. Jak informuje wielu autorów, dystans jaki musi pokonać żywność zanim trafi z miejsca wytworzenia na talerz, wynosi nawet 1500 mil. Transport podnosi zatem cenę wyrobu a dodatkowo zwiększa emisję gazów cieplarnianych do atmosfery. Promowanie koncepcji mil żywieniowych powinno skłonić konsumentów do wybierania lokalnych produktów, co obok pozytywnych aspektów społecznych, skróci łańcuch logistyczny, a także zmniejszy negatywny wpływu transportu żywności na środowisko.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-24