The level of public awareness of the application of the "Food Miles" principles by the inhabitants of the Podkarpackie Voivodeship
DOI:
https://doi.org/10.15584/pjsd.2022.26.2.4Keywords:
food miles, carbon footprint, environment, transport, foodAbstract
The conducted survey analyzed the respondents' knowledge of the principles of using "Food Miles" and the implementation of sustainable consumer decisions. It has been proven that the respondents are aware of the impact of the distance products travel to reach the consumer, taking care of local food, the way products are packaged and the choice of products in economic terms. According to many authors, the average distance that food has to cover before it goes from the place of production to the plate is up to 1500 miles. This results in an increase both in the price of the product and in greenhouse gas emissions into the atmosphere. Promoting the concept of food miles can lead consumers to choose local products, shortening the distance they have to cover, as well as the negative impact of food transport on the environment.
Downloads
References
Coley D., Howard M., Winter M. 2011. Local food, food miles and carbon emissions: A comparison of farm shop and mass distribution approaches. Food Policy. 34. 150-155.
Formularz Google [dok. elektr: https://docs.google.com/forms/d/1XMLxxoj4MLVkU Pz1qSif8TZzNP60fyQmKiq_2o1glAw/viewform?edit_requested=true. data wejścia: 24.11.2022].
Govindasamy R., Purduri V., Kelley K., Simon J. E. 2012. Influence of Consumer Demographics on the Demand for Locally Grown Ethnic Greens and Herbs Because of Food Miles Concerns: A Logit Model Analysis. Journal of Food Distribution Research. 43. 1. 114-115. doi: 10.22004/ag.econ.139446.
Gradziuk B. 2015. Postawy i zachowania producentów oraz nabywców względem żywności lokalnej. Roczniki naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu. 17. 3. 96-102.
Grochowska R., Staszczak A. 2021. Możliwości implementacji założeń unijnej strategii „Od pola do stołu” w sektorze rolno-spożywczym. Przemysł Spożywczy. 75. 2-7.
Hill H. 2008. Food Miles: Background and marketing. National Sustainable Agriculture Information Service. [dok. elektr.: https://attra.ncat.org/publication/food-miles-background-and-marketing/. data wejścia: 24.11.2022].
Jarecki W. 2022. Rozwój rolnictwa ekologicznego w Polsce na przestrzeni lat 2011–2020. Zeszyty Wiejskie. 28. 103-119.
Juchnicka M., Borowska M., Prystrom J. 2013. Kilometr zero – nowe metody promocji miejsc pracy na obszarach wiejskich. Adaptacja modelu włoskiego. Białostocka Fundacja Kształcenia Kadr w Białymstoku. 16-17.
Kaczorowska J., Kowrygo B. 2016. Konsumencka gotowość do realizacji zrównoważonego wzorca spożycia żywności. Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej. 114. 33-44.
Konieczny P., Mroczek E., Kucharska M. 2013. Ślad węglowy w zrównoważonym łańcuchu żywnościowym i jego znaczenie dla konsumenta żywności. Journal of Agribusiness and Rural Development. 3/29. 51-64.
Królczyk J., Matuszek D., Bednorz K. 2015. Atrakcyjność i funkcjonalność użytkowa opakowań a zachowania konsumentów. Postępy Techniki Przetwórstwa Spożywczego. 2. 72-77.
Li M., Jia N., Lenzena M., Malik A., Wei L., Jin Y., Raubenheimera D. 2022. Global Food-Miles account for nearly 20% of total food systems emissions. Nature Food. 3. 445-453. doi:10.1038/s43016-022-00531-w.
Michalczyk J. 2017. Znaczenie lokalnej żywności oraz krótkich łańcuchów dostaw w kształtowaniu zrównoważonego rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich w Unii Europejskiej. Ekonomia Międzynarodowa. 17. 5-20. doi: 10.18778/2082-4440.17.01 .
Protokół z Kioto do Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu. 1997 r. Dz. U. Z dnia 17 października 2005. [dok. Elektr.: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20052031684. Data wejścia: 24.11.2022].
Rogala A. 2014. Wyzwania zintegrowanej komunikacji marketingowej w dobie społeczeństwa informacyjnego. Marketing i rynek. 11. 57-65. [dok. Elektr.: http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171302749data wejścia: 24.11.2022].
Schnell S. M. 2013. Food miles, local eating, and community supported agriculture: putting local food in its place. Agriculture and Human Values. 30. 615-628. doi:10.1007/s10460-013-9436-8 .
Straszuk J. 2016. Smak trwania, smak zmiany. Preferencje i praktyki jedzeniowe Polaków w kontekście zmiany społecznej. Studia socjologiczne. 3. 222. 31-50.
Szul E. 2012. Dekonsumpcja – moda czy sposób na kryzys. Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. 24. 316-328.
Tandom A. 2022. ‘Food Miles’ have larger climate impact than thought, study suggests. Food and Farming. [https://www.carbonbrief.org/food-miles-have-larger-climate-impact-than-thought-study-suggests/. data wejścia: 24.11.2022].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Polish Journal for Sustainable Development

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.