Pomiar efektywności dydaktycznej publicznych szkół wyższych niepodlegających Ministerstwu Nauki i Szkolnictwa Wyższego w Polsce

Autor

  • Łukasz Brzezicki

DOI:

https://doi.org/10.15584/polispol.2019.4.9

Abstrakt

Celem podejmowanych badań jest pomiar efektywności w zakresie działalności dydaktycznej publicznych szkół wyższych nadzorowanych przez inne ministerstwa niż Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW). Badaniem objęto łącznie 37 publicznych szkół wyższych podlegających pod pięć różnych ministerstw, sprawujących nadzór nad wyższymi szkołami morskimi, artystycznymi, wojskowymi, służb mundurowych oraz medycznymi. Do pomiaru efektywności działalności dydaktycznej szkolnictwa wyższego w 2015 r. wykorzystano model systemowy (SYS) należący do nieparametrycznej metody DEA. W zależności od wybranego modelu empirycznego do efektów przyjęto albo liczbę studentów, albo absolwentów. W obydwu modelach nakładami była liczba nauczycieli akademickich i pozostałych pracowników. Wyniki badania wskazują, że szkoły wyższe podlegające Ministerstwu Obrony Narodowej i Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji charakteryzowały się najwyższą, a szkoły Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego najniższą efektywnością. Średni poziom efektywności badanej grupy szkół wyższych wynosił 0,83 w obydwu modelach.

Opublikowane

2020-10-22

Jak cytować

Brzezicki, Łukasz. (2020). Pomiar efektywności dydaktycznej publicznych szkół wyższych niepodlegających Ministerstwu Nauki i Szkolnictwa Wyższego w Polsce. Polityka I Społeczeństwo, 17(4), 139–152. https://doi.org/10.15584/polispol.2019.4.9

Numer

Dział

Artykuły