Dziewiętnastowieczne ołtarze w norweskich kościołach
DOI:
https://doi.org/10.15584/setde.2025.18.1Słowa kluczowe:
sztuka religijna, ołtarz, historia sztuki, malarstwo, rzeźbaAbstrakt
W drugiej połowie XIX stulecia malowane ołtarze przedstawiające Chrystusa zajęły centalne miejsce w norweskiej sztuce kościelnej, odzwierciedlając zmianę nastrojów religijnych i stylu artystycznego. Siedemnasto- i osiemnastowieczne ołtarze zostały zastąpione najpierw nieozdobionymi krzyżami, a później motywami Nowego Testamentu, takimi jak: Chrystus w Ogrojcu, Ukrzyżowanie, Chrystus Pocieszyciel i "Przyjdźcie wszyscy do Mnie", Zmartwychwstanie i Chrzest. Dzieła te miały na celu wywołanie głębokiego emocjonalnego i duchowego zaangażowania wśród wiernych i stworzenia pobożnej atmosfery. Jednak ich powszechne kopiowanie i sentymentalny ton stały się punktem spornym w XX wieku, kiedy podczas renowacji kościołów wiele ołtarzy zostało usuniętych lub przeniesionych do mniej znaczących przestrzeni, zastąpionych albo starszymi dziełami, albo nowymi, nowoczesnymi.
Downloads
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Elisabeth Andersen

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Zgodnie z polityką Open Access autorzy zachowują pełnię praw autorskich do swoich artykułów – bez ograniczeń.
Autorzy mogą deponować swoje artykuły w wybranym przez siebie repozytorium.