The figure of the Good Thief in the latest work of Maciej Zychowicz and Adam Brincken

Authors

  • Adam Organisty Jan Matejko Academy of Fine Arts in Kraków

Keywords:

Sculpture, painting, Adam Brincken, Maciej, Zychowicz, the Academy of Fine Arts in Kraków,, Passsion, the Good Thief

Abstract

“Today you will be with me in Paradise” (Luke 23:43) – these words of Christ addressed to one of the thieves crucified with him became the subject of the latest project created by a Kraków-based team of artists led by the painter Adam Brincken and sculptor Maciej Zychowicz. In the autumn of 2017, they decorated the chancel of St. Casimir’s Church in Bilcza near Kielce, depicting a conversation between the Crucified and the Good Thief. The interior decoration consists of a monumental sculptural group depicting Golgotha, framed by a painted form resembling the shape of a single stele, as well as an abstract stained-glass window in a small window opening (made by Krystyna and Bogusław Szczekan, Pracownia Artystyczna Witraży). The article discusses an originally interpreted iconographic scheme: two motifs, integrally connected with the message of Christ – the forgiveness of sins and the promise of salvation. The fully rendered parts of the body of the Good Thief should be seen in the light emanating from the Saviour and in the context of the announcement of the resurrection of bodies. Contrary to the chronology of the evangelical narrative, the image of Christ must be read as the Crucified and at the same time Risen One, because his body does not bear traces of the shadow of death. The formal aspect of the painting and sculptural decoration was analyzed with regard to other such representations of the Passion and types of the Good Thief. The work by Brincken and Zychowicz has been presented in the context of earlier sacred works of this type. The Passover of Christ, defined as the unity of the events of his Passion, death and resurrection, closely related to the most important achievement of Vatican II – liturgical renewal – had been the leading theme in the works of the artists on several occasions. However, neither of them had engaged with the Saviour’s words addressed to the Good Thief. In Bilcza they became the leading theme, in a way responding to numerous contemporary reflections on the subject of Divine Mercy.

References

Muzeum / El Greco’s Ars Sacra – In the 100th Anniversary of the Independence and of the Museum / Ars Sacra El Greca – Centenario de la Independencia y del Museo, katalog wystawy, Muzeum Diecezjalne w Siedlcach, 11.10.2018–31.01.2019, red. ks. R. Mirończuk, Siedlce 2018, s. 102–149.

Pieńkos A., Tracona moc obrazu, czyli epizody nowoczesnego realizmu, Warszawa 2012.

Płazowska A., V.I. Stoichita, „Krótka historia cienia”, Kraków 2001 (omówienie i recenzja), „Modus. Prace z historii sztuki” 2002, nr 3, s. 93–97.

Rogozińska R., Taniec do nieba, „Rzeźba Polska”, t. VIII: 1996–1997 („Figuracja w rzeźbie polskiej XIX i XX wieku”), Centrum Polskiej Rzeźby w Orońsku, Orońsko 1999, s. 125–146.

Rogozińska R., W stronę Golgoty. Inspiracje pasyjne w sztuce polskiej w latach 1970–1999, red. H. Hilbert, Poznań 2002.

Roth E., Das volkreiche Kalvarienberg in Literatur und Bildkunst des Spätmittelalters, Berlin 1967.

Ryba G., Droga krzyżowa. Przestrzeń sakralna i sakralizacja przestrzeni we współczesnych realizacjach rzeźbiarskich / Stations of the Cross. The sacred space and space sacralisation in the context of modern sculptural achievements, „Sacrum et Decorum. Materiały i Studia z Historii Sztuki Sakralnej” VII (2014), s. 37–44.

Schiller G., Ikonographie der christlichen Kunst, cz. 2: Die Passion Jesu Christi, Gütersloh 1968.

Stoichita V.I., Krótka historia cienia, tłum. P. Nowakowski, oprac. red. A. Baranowa, Kraków 2001.

Tajemnica i forma. Adam Brincken. Malarstwo abstrakcyjne w przestrzeniach sakralnych / Mystery and Form. Adam Brincken – Abstract Painting in Sacral Spaces, oprac. A. Brincken, Kraków 2015.

Tejkl J., Nové poznatky o vztahu Braunovy dílny k sochařské tvorbě ve východních Čechách, w: Matyáš Bernard Braun 1684–1738. Sborník vědecké konference v Praze 26. a 27. listopadu 1984, red. Freimanová Milena, Praha 1988, s. 121–129.

Tes A., Obecne, kontemplacyjne, tworzące. O sposobach przejawiania się światła we współczesnym polskim malarstwie abstrakcyjnym, „Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL” 30, 2017, nr 3(119), s. 258–259.

Ujma M., Figuracja. Garść refleksji, „Rzeźba Polska”, t. VIII: 1996–1997 („Figuracja w rzeźbie polskiej XIX i XX wieku”), Centrum Polskiej Rzeźby w Orońsku, Orońsko 1999, s. 9–18.

Wisłocki M., Sztuka protestancka na Pomorzu 1535–1684, Szczecin 2005.

Wojciechowski L., Drzewo Przenajszlachetniejsze. Problematyka Drzewa Krzyża w chrześcijaństwie zachodnim (IV – połowa XVII wieku). Od legend do kontrowersji wyznaniowych i piśmiennictwa specjalistycznego, Lublin 2003.

Wójtowicz K., Emaus programem formacji seminaryjnej. Próba pastoralno-estetycznego odczytania tryptyku z kościoła pw. Emaus w Centrum Resurrectionis w Krakowie, „Zeszyty Historyczno-Teologiczne. Rocznik Collegium Resurrectianum” XII, 2006, nr 12, s. 21–35.

Wójtowicz K., Emaus programem formacji seminaryjnej, Kraków 2006.

Zychowicz M., Czas twórcy, czas dzieła, [w:] Fides ex visu, red. R. Knapiński, A. Kramiszewska, Lublin 2011, s. 90–92.

www.maciej-zychowicz.pl

www.architektura7dnia.pl

www.witrazeartystyczne.pl

Published

2019-12-15

How to Cite

Organisty, A. (2019). The figure of the Good Thief in the latest work of Maciej Zychowicz and Adam Brincken. Sacrum Et Decorum, (12), 90–109. Retrieved from https://journals.ur.edu.pl/setde/article/view/4875

Issue

Section

MATERIALS