Społeczeństwo według "Faktu" - próba charakterystyki

Autor

  • Anna Czajka-Bubniak

Abstrakt

The article presents a reconstruction of the world created in the tabloid’s reality by the language. Research are based on the Karpman’s dramatic triangle assumed existence of three social roles: victim, persecutor and savior. The creation of the social forms is made by the repetition of particular words: shock, scandal, sensation, horror, alarm, attention, swindle. The tabloid’s addressee is rather little choosy, simple and accept the primitive world, bad or good, black or white. The words’ repetition is causing formation some typical stereotypes in tabloid and in the society.

Downloads

Bibliografia

Bauer Z., 2010 „Twój głos w Twoim domu::” cztery typy tabloidyzacji [w:] Tabloidyzacja języka i kultury, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wrocław, s. 37–46.

Białek-Szwed O., 2009, Problem voyeuryzmu medialnego w kontekście polskiej prasy masowej [w:] Współczesne media. Status, Aksjologia, Funkcjonowanie, t. I, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin.

Białek-Szwed O., 2010, Voyeuryzm medialny na łamach polskich tabloidów [w:] Tabloidyzacja polskich mediów i kultury, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 183–192.

Carlton T., Djupsund G. Trivial stories and fancy Picture? Tabloidization tendencies in Finnish and Swedish regional and national newspapers 1982–1997, “Nordicom Review” 19 -1, s. 101–113.

Dulna-Rak E., Niepytalska-Osiecka A., 2011, Darmozjady, obiboki i złodzieje, czyli obraz polityków, urzędników i administracji państwowej na łamach tabloidów „Fakt” i „Super Express,” [w:] Tabloidy. Język, wartości, obraz świata, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wrocław, s. 274–275.

Godzic W., 2007, Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów, Warszawa 2007, s. 23.

Kopeć U., 2008, Językowy obraz wartości w wypowiedziach licealistów (przyjaźń – miłość – nienawiść), Rzeszów, s. 22–26.

Ożóg K., 2011, Człowiek, język, świat według współczesnych polskich tabloidów [w:] Tabloidy. Język, wartości, obraz świat, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wrocław, s. 74–75.

Pisarek W., 2008, Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa, s. 134.

Sapir E., 1979, Kultura, język, osobowość, tłum. R. Zimand, B. Stanosz, Warszawa.

Whorf B.L., 2002, Język, myśl i rzeczywistość, tłum. T. Hołówka, Warszawa. http://www.karpmandramatriangle.com/pdf/thenewdramatriangles.pdf.

Pobrania

Opublikowane

2014-12-30

Jak cytować

Czajka-Bubniak, A. (2014). Społeczeństwo według "Faktu" - próba charakterystyki. Słowo. Studia językoznawcze, (5), 7–22. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/slowo/article/view/10764

Numer

Dział

ROZPRAWY I ARTYKUŁY