O „krzyczących” tytułach „Faktu”. Gazety codziennej
Abstrakt
A headline is an important component of every press comment. Headlines of daily press demonstrate a condition of a contemporary Polish language, because they are created quickly and everyday for the wider group of readers. A colloquial metaphor is often used to attract reader’s attention. Moreover, the headlines are constructed as the postmodern language games (words and intertextual games with the large photos, interesting effects and meaningful signatures).
In “Fakt” a title constitutes a specific comment, in which a journalist wants to convey readers to personal opinion about the defined subject. He applies very emotional vocabulary (even vulgarisms), provocative or funny words, which make a text more visible and legible. Furthermore, the editor has to make an effort to attract readers. As aresult, we look at the headlines as a consumer goods. Nowadays, a headline is similar to specific invitation to the game. Our task is to recognize the rules of this game and conduct a dialogue with the journalist, the text and the tradition.
Downloads
Bibliografia
Bereś S., 2005, Head-line, czyli psychomachia [w:| Nowe media, nowe w mediach, red. I. Borkowski, A. Woźny, Wrocław.
Dabert D., 2003, Mowa kontrolowana. Szkice o języku publicznym w Polsce po 1989 roku, Poznań.
Guz B., 2001, Język wchodzi w grę — o grach językowych na przykładzie sloganów reklamowych, nagłówków prasowych i tekstów graffiti, „Poradnik Językowy”, z. 9-10.
Lewicki A.M., 2004, Nagłówki w formie ustalonych związków wyrazowych jako narzędzie manipulacji [w:] Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Lublin.
Ostromęcka-Frączak B., 2007, „Co Sejm pichci”, czyli o niekonwencjonalności nagłówków w „Gazecie Wyborczej” [w:] Humor i karnawalizacja we współczesnej komunikacji językowej, red. J. Mazur, M. Rumińska, Lublin.
Pałuszyńska E., 2004, Typy wartościowania leksykalnego w nagłówkach prasowych [w:] W kręgu wiernej mowy, red. M. Wojtak, M. Rzeszutko, Lublin.
Piechota M., 1992, Status ontologiczny tytułu wobec dzieła [w:] M. Piechota, O tytułach dzieł literackich w I poł. XIX w., Katowice.
Pisarek W., 2002, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków.
Stanulewicz D., 2002, Tytuły artykułów prasowych traktujących o języku [w:] O trudnym łatwo, red. J. Miodek, M. Zaśko-Zielińska, Wrocław.
Stawnicka J., 2000, Jnnowacje frazeologiczne we współczesnych nagłówkach prasowych [w:] Język trzeciego tysiąclecia, red. G. Szpila, Kraków, s. 207-213.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Słowo. Studia językoznawcze

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.