Modne słowa w kulturze konsumpcyjnej

Autor

  • Izabela Łuc Uniwersytet Śląski, Cieszyn

Abstrakt

The subject at hand, as indicated by the title, focuses on contemporary methods of expression to create means of advertising in order to inform customers of (re)pricing schemes, sales as well as the benefits of using a given service. The article includes a description of persuasive mechanisms designed to capture the consumer’s attention and thereby spurring him/her into action (i.e. purchase of a product or use of a service). These aforementioned mechanisms are found within advertising messages through the use of trendy words (repeated, popularized and spread) such as reduction, bargain, sale, price reduction, and their derivatives characteristic of modern consumer culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Jedrzejko E., 1996, Elementy gry językowej w literackich nazwach własnych [w:] 12. Slovenské onomastickd konferencia A.6. Seminar ,Onomastika a skola”, red. M. Majtan, F. Rustak, Presov, s. 222-228.

Laskowska E., 2008, Wartościowanie jako środek perswazji [w:] Język, społeczeństwo, wartości, red. E. Laskowska, I. Benenowska, M. Jaracz, Bydgoszcz, s. 219-226.

Lewandowska-Tarasiuk E., 2005, IV teatrze prezentacji. O sztuce perswazji, Warszawa.

Lewicki A.M., 1996, Styl oficjalny i styl potoczny w reklamie [w:] O zagrożeniach i bogactwie

polszczyzny, red. J. Miodek, Wroclaw, s. 111-121.

Loewe I, 2004, Definicje i definiowanie w reklamie, ,,Język Polski” LXXXIV, z. 1, s. 29-34.

Łuc L., 2010, Współczesne gry komunikacyjno-jezykowe, Katowice.

Łuc I, Bortliczek M., 2011, Język wpisany w ponowoczesność, Katowice.

Ożóg K., 2004, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku, Wybrane zagadnienia, wyd. 2, Rzeszów.

Przybylska R., 1995, Super, ,,Język Polski” LXXV, z. 2, s. 104-107.

Rodak R., 2000, Frazemy jako emotywne operatory interaktywne, ,Język a Kultura”, t. 14: Uczucia w języku i tekście, red. I. Nowakowska-Kempna, A. Dabrowska, J. Anusiewiez, Wrocław, s. 187-198,

Szucki T., 1999, Promocja. Sztuka pozyskiwania nabywców, wyd. 3, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2011-11-27

Jak cytować

Łuc, I. (2011). Modne słowa w kulturze konsumpcyjnej. Słowo. Studia językoznawcze, (2), 23–38. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/slowo/article/view/10986

Numer

Dział

ROZPRAWY I ARTYKUŁY