Contemporary problems of humanities studies - an overview

Authors

  • Kazimierz Ożóg Uniwersytet Rzeszowski

Abstract

The aim of humanities studies is to shape a person in all of his or her aspects: spiritual, intelectual, moral, national and European. The crisis of this type of education is of concern to us. There are a number of causes of the crisis, and surprisingly the most important ones are: the huge development of modern means of communications, the state of mass culture, consumerism, media presence, The article analyses those issues in the context of Western cultural trends.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bańkowska E., Mikolajezuk A. (red.), 2006, Kompetencje nauczyciela we współczesnej szkole, Warszawa.

Bortnowski S., 2006, Czy koniec epoki czytania lektur? [w:] Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, red. E. Bańkowska, A. Mikolajczuk, Warszawa, s. 205-214.

Dunaj B. (red.), 1996, Słownik współczesnego języka polskiego, Warszawa.

Dyczewski L., 2002, Trwalość i zmienność kultury polskiej, Lublin

Hopfinger M. (red.), 2005, Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku. Antologia, Warszawa.

Gajda J. (red.), 2000, O nowy humanizm w edukacji, Kraków.

Gajda S., 2007, Język polski we współczesnej europejskiej przestrzeni kulturowo-językowe), „Prace Filologiczne”, LIII, s. 205-214.

Janiga W. (red.), 2006, Wychowanie do patriotyzmu, Przemyśl - Rzeszów.

Kozielecki J. (red.), 1999, Humanistyka przełomu wieków, Warszawa.

Laska E.I. (red.), 2007, Nauczyciel między tradycją a współczesnością. Teoria i praktyka, Rzeszów.

Miczka T., 2005, Kultura w stylu KISS. Pierwsze, czyli proste - Keep it simple, stupid! [w:] Nowe media — nowe w mediach, t. 1: W kulturze pierwszych stron, red. 1. Borkowski, A. Woźny, Wrocław, s. 87-96.

Mrozowski M., 2001, Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Warszawa.

Myrdzik B., Morawska I. (red.), 2007, Czytanie tekstów kultury. Metodologia, badania, metodyka, Lublin.

Ożóg K., 2007, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, wyd. Il, Rzeszów.

Sartori G., 2007, Homo videns, Telewizja i postmyślenie, Kraków,

Synowiec H., 2006, O sytuacji języka ojczystego w zreformowanej szkole [w:] Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, red. E. Batikowska, A. Mikołajczuk, Warszawa, s, 125-136.

Szempruch J. (red.), 2006, Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości, Rzeszów.

Szerlag A. (red.), 2004, Edukacja ku wartościom, Kraków.

Published

2011-11-27

How to Cite

Ożóg, K. (2011). Contemporary problems of humanities studies - an overview. Słowo. Studia językoznawcze, (2), 153–166. Retrieved from https://journals.ur.edu.pl/slowo/article/view/10994

Issue

Section

POLEMICS