Evaluation of the usefulness of a researchtoolbar based on a case study of a bilingual child in a speech therapy approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/slowo.2021.12.20

Keywords:

bilingualism, dyslalia, Language Development Test, diagnosis

Abstract

The aim of this paper is to introduce, analyze, and discuss the Language Development Test (LDT) as a tool for examining bilingual children. The research was based on a case study of a boy who was at the stage of acquiring Polish as an L2. The obtained test result differs significantly from the opinion of the Polish language teacher and speech therapist who cooperated with the boy from the moment of his arrival in Poland to the time of the final examination. Alex’s score on the Language Development Test (TRJ) corresponds to the third level. In reality, however, the boy mastered the language well enough to begin his education in a Polish school, keeping up with his Polish peers in acquiring knowledge and expanding his linguistic competence. This demonstrates the lack of valid tools for examining bilingual and multilingual children. Standards for these groups should be developed separately.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baumann T., Pilch T., 2001, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa, s. 300.

Bielawska M., 2018, Jak wspomagać rozwój językowy dzieci wielojęzycznych? Postępowanie logopedyczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Logopedica Lodziensia”, nr 2, s. 26.

Cieszyńska J., Korendo M., 2005, Wczesna interwencja terapeutyczna, stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia, Kraków.

Demel G., 1998, Kwestionariusz obrazkowy, Warszawa.

Kucharska M., 2012, Dwujęzyczny świat dzieci. Program edukacji anglojęzycznej dla dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa.

Kyrc B., 2018, Dziecko dwujęzyczne jako uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Słownik dziecka dwujęzycznego – studium przypadku, „Postscriptum Polonistyczne”, 2(22), s. 1–17.

Kyrc B., Mikulska A., 2017, Wykorzystanie metod logopedycznych w pracy z dzieckiem dwujęzycznym na etapie wczesnoszkolnym. Studium przypadku [w:] Wczesny start językowy – wybrane zagadnienia, red. J. Rokita-Jaśkow, W. Król-Gierat, Kraków.

Lipińska E., 2003, Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków, s. 57.

Łuniewska M., Kołak J., Kacprzak A., Białecka-Pikul M., Haman E., Wodniecka Z., 2015, Wyzwania w diagnozie rozwoju językowego dzieci dwu- i wielojęzycznych, „Głos – Język – Komunikacja”, red. A. Myszka, E. Oronowicz-Kida, t. 2, s. 35–56.

Miodunka W., 2016, Biografia językowa jako jedna z metod badania dwujęzyczności, Kraków, s. 51.

Orłowska-Popek Z., Błasiak-Tytuła M., 2017, Dziennik wydarzeń jako technika kształtowania kompetencji komunikacyjnej w sytuacji dwujęzyczności, „Conversatoria Linguistica” XI, s. 158.

Rocławska-Daniluk M., 2011, Dwujęzyczność i wychowanie dwujęzyczne z perspektywy lingwistyki i logopedii, Gdańsk.

Rocławski B., 2010, Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka, Gdańsk.

Sachajska E., 1992, Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa.

Seretny A., 2003, A co to takiego? Obrazkowy słownik języka polskiego, Kraków.

Seretny A., 2015, Słownictwo w dydaktyce języka. Świat słów na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.

Skorek E.M., 1992, Kwestionariusz do badań artykulacji, Kraków 1992.

Skorek E.M., 2010, Reranie. Profilaktyka, diagnoza, korekcja, Kraków.

Smoczyńska M., Haman E., Maryniak A., Czaplewska A., Krajewski G., Banasik N., Kochańska M., Łuniewska M., 2015, Test Rozwoju Językowego, Warszawa.

Stasiak M., Czarczyńska-Orchowska A. (red.), 2019, Standard gabinetu logopedycznego, „Wielkopolski Przegląd Logopedyczny” 1.

Styczek I., 1977, Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego (komentarz i tablice), Kraków, s. 23–25.

Tokarski R., 2001, Słownictwo jako interpretacja świata [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 343.

Weichert-Figurska D., 2015, Nie seplenię, Gdańsk.

Wodniecka Z., Mieszkowska K., Durlik J., Haman E., 2018, Kiedy 1 + 1 ≠ 2, czyli jak dwujęzyczni przyswajają i przetwarzają język(i) [w:] Logopedia międzykulturowa, red. E. Czaplewska, Gdańsk, s. 92–131.

Published

2021-12-15

How to Cite

Myśliwiec, I. (2021). Evaluation of the usefulness of a researchtoolbar based on a case study of a bilingual child in a speech therapy approach. Słowo. Studia językoznawcze, (12), 226–239. https://doi.org/10.15584/slowo.2021.12.20

Issue

Section

DEBIUTY NAUKOWE