Pozytywne nastawienie do lektur w pracy polonisty – przykłady, zasady i wnioski

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/dyd.pol.19.2024.2

Słowa kluczowe:

motywacja do czytania, pozytywne nastawienie do lektur, neurodydaktyka, kanon lektur, lekcje literatury

Abstrakt

W artykule poruszony został temat znaczenia pozytywnego nastawienia polonisty do lektur, które omawia na lekcjach. Zaangażowanie, aktywność oraz ciekawe i funkcjonalne propozycje metodyczne nauczyciela w dużym stopniu wpływają na poziom motywacji czytelniczej uczniów. W pierwszej części artykułu dokonano przeglądu propozycji studentów filologii polskiej, którzy, w ramach ćwiczeń z dydaktyki języka polskiego, opracowywali sposoby pozytywnego nastawienia uczniów szkół ponadpodstawowych do wybranych utworów z listy lektur. W drugiej części tekstu rozwiązania przyszłych nauczycieli literatury zostały dopełnione zasadami rozbudzania i podtrzymywania motywacji czytelniczej, opracowanymi na podstawie prac neurodydaktyków oraz doświadczeń autorki artykułu.

Biogram autora

Magdalena Marzec-Jóźwicka - Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Dr hab. literaturoznawstwa, specjalność: dydaktyka literatury, kierownik Katedry Edukacji Polonistycznej i Medialnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Od prawie 20 lat z pasją przygotowuje do zawodu przyszłych nauczycieli polonistów. Autorka pięciu książek (Miłość i gimnazjaliści. Praca z tekstem kulturowym na lekcjach języka polskiego w gimnazjum, 2008; Między partnerstwem a mistrzostwem. Nauczyciel polonista we współczesnej szkole, 2017; Indywidualizacja kształcenia literackiego w szkole średniej. Model zadaniowy, 2018; Komunikacja w pracy nauczyciela polonisty, 2020; Teksty literackie w pracy nauczyciela polonisty. Lektury i konteksty, 2023) oraz prawie stu artykułów poświęconych teorii i praktyce kształcenia polonistycznego. Zainteresowania badawcze: szeroko rozumiana praca nauczyciela polonisty, a ostatnio literatura dla dzieci i młodzieży i jej miejsce na lekcjach języka polskiego.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-20

Jak cytować

Marzec-Jóźwicka, M. (2024). Pozytywne nastawienie do lektur w pracy polonisty – przykłady, zasady i wnioski. Dydaktyka Polonistyczna, 19(10), 15–34. https://doi.org/10.15584/dyd.pol.19.2024.2

Numer

Dział

KSZTAŁCENIE LITERACKIE I JĘZYKOWE