Positive attitude towards readings in the work of a Polish language teacher – examples, rules and conclusions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/dyd.pol.19.2024.2

Keywords:

motivation to read, positive attitude towards readings, neurodidactics, canon of readings, literature lessons

Abstract

The article discusses the importance of a positive attitude of a Polish teacher towards the readings that he discusses in class. The teacher’s commitment, activity and interesting and functional methodological proposals have a significant impact on the level of reading motivation of students. The first part of the article reviews the proposals of students of Polish philology, who, as part of exercises in Polish language didactics, developed ways of positively attitude of secondary school students towards selected works from the reading list. In the second part of the text, the solutions of future literature teachers are supplemented with the principles of arousing and maintaining reading motivation, developed on the basis of the work of neurodidactics and the experience of the author of the article.

Author Biography

Magdalena Marzec-Jóźwicka, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Dr hab. literaturoznawstwa, specjalność: dydaktyka literatury, kierownik Katedry Edukacji Polonistycznej i Medialnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Od prawie 20 lat z pasją przygotowuje do zawodu przyszłych nauczycieli polonistów. Autorka pięciu książek (Miłość i gimnazjaliści. Praca z tekstem kulturowym na lekcjach języka polskiego w gimnazjum, 2008; Między partnerstwem a mistrzostwem. Nauczyciel polonista we współczesnej szkole, 2017; Indywidualizacja kształcenia literackiego w szkole średniej. Model zadaniowy, 2018; Komunikacja w pracy nauczyciela polonisty, 2020; Teksty literackie w pracy nauczyciela polonisty. Lektury i konteksty, 2023) oraz prawie stu artykułów poświęconych teorii i praktyce kształcenia polonistycznego. Zainteresowania badawcze: szeroko rozumiana praca nauczyciela polonisty, a ostatnio literatura dla dzieci i młodzieży i jej miejsce na lekcjach języka polskiego.

Published

2024-12-20

How to Cite

Marzec-Jóźwicka, M. (2024). Positive attitude towards readings in the work of a Polish language teacher – examples, rules and conclusions. Dydaktyka Polonistyczna, 19(10), 15–34. https://doi.org/10.15584/dyd.pol.19.2024.2

Issue

Section

LITERARY AND LANGUAGE EDUCATION