Oświeceniowy motyw damy modnej – kontynuacje i nawiązania w wybranych utworach kanonicznych dla szkoły średniej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/dyd.pol.16.2021.17

Słowa kluczowe:

nawiązania, kontynuacje, kultura Francji, dama modna, kanon szkolny

Abstrakt

Artykuł dotyczy nawiązania do oświeceniowego motywu damy modnej w utworach kanonicznych dla szkoły średniej. Omawiany motyw wzorował się na utworze Ignacego Krasickiego pt. Żona modna i zyskał swą popularność głównie w epoce oświecenia. Jego charakterystyczne cechy to: nadmierne zafascynowanie modą, nadużywanie języka francuskiego, wygodne życie pełne przepychu oraz rozluźnienie obyczajów. Tzw. dama modna, dzięki swej uniwersalności, stała się częstym kontekstem i nawiązaniem w kolejnych epokach. Jej pokłosie możemy spotkać w najbardziej znanych lektur kanonicznych szkoły średniej. Wśród nich znajdzie się intrygująca Telimena z Pana Tadeusza, anielska Izabela Łęcka z Lalki oraz histeryczna Emilia Korczyńska z Nad Niemnem.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-15

Jak cytować

Strzępek-Leśniak, B. (2021). Oświeceniowy motyw damy modnej – kontynuacje i nawiązania w wybranych utworach kanonicznych dla szkoły średniej. Dydaktyka Polonistyczna, 16(7), 225–236. https://doi.org/10.15584/dyd.pol.16.2021.17

Numer

Dział

KSZTAŁCENIE LITERACKIE I JĘZYKOWE