Ks. Konstantego Michalskiego refleksja nad bestialstwem i heroizmem
DOI:
https://doi.org/10.15584/galisim.2022.8.12Słowa kluczowe:
Michalski, bestialstwo, heroizm, Germanie, wojnaAbstrakt
Historia ludzkości to trudny do zrozumienia spektakl, w którym aktorzy łamią granice bestialstwa i heroizmu. Są przy tym chwile, jak II wojna światowa, kiedy morze zła i okrucieństwa, ale także dobra i heroizmu, toczą ze sobą walkę o metafizycznej wręcz skali. Kompetentnym myślicielem do mierzenia się z tym tematem jest ksiądz Konstanty Michalski, ceniony uczony, który w okresie wojny kilka miesięcy przebywał w obozie koncentracyjnym w Sachsenhausen. Swoją głęboką analizę istoty i źródeł walki miłości i nienawiści sugestywnie, także dla czytelnika z XXI wieku, zaprezentował w książce „Między heroizmem a bestialstwem”, wydanej po raz pierwszy już po śmierci autora w 1949 roku. Pomimo tego, iż od tamtej chwili minęło już ponad 70 lat, to rozważania w niej zawarte wciąż są aktualne.
Downloads
Bibliografia
Chrobaczyński J., Cena odwagi. Pomiędzy czasem normalności a nienormalności [w:] Cena odwagi: między ocaleniem życia a ocaleniem człowieczeństwa, red. A. Bartuś, P. Trojański, Wyd. UP Kraków, Oświęcim 2019, s. 45–72.
Frankl V., Człowiek w poszukiwaniu sensu, tł. A. Wolnicka, Warszawa 2011.
Marcinkowska-Rosół M., Koncepcja bestialstwa w „Etyce Nikomachejskiej” Arystotelesa, „Roczniki Humanistyczne” 2016, 3, s. 53–88.
Michalski K., Co trzymało w obozie, „Tygodnik Powszechny”, 22 IV 1945.
Michalski K., Między bestialstwem a heroizmem, Częstochowa 1984.
Michalski K., Mistyka i scholastyka u Dantego [w:] K. Michalski, Filozofia wieków średnich, Kraków 1997.
Michalski K., Tomizm wobec współczesnej filozofii dziejów, „Studia Gnesnensia” 1935, 12.
Polski Komitet ds. Unesco: Misja UNESCO, 29 X 2021.
Usowicz A., Kłósak K., Konstanty Michalski (1879–1947), Kraków 1949.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Galicja. Studia i materiały
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.