Definiowanie siebie przez dziecko w procesie edukacji tożsamościowej

Autor

  • Joanna Juszczyk-Rygałło Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie, Wydział Pedagogiczny, Instytut Edukacji Przedszkolnej i Szkolnej, Polska https://orcid.org/0000-0002-4176-9794

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2019.2.17

Słowa kluczowe:

cyberagresja, dziecko, edukacja, tożsamość, samodzielność, samostanowienie

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie złożoności procesu formowania tożsamości człowieka w zmiennym środowisku społecznym. Tożsamość przedstawiono jako strukturę stratyfikacyjnych cech osobowych jednostki. Ostatecznie przybiera ona postać konstrukcji typu onion, w której kolejne warstwy charakteryzują się jednokierunkowym domknięciem – utrudniona jest ingerencja w utworzone wcześniej warstwy wewnętrzne i jednocześnie możliwe jest transponowanie z nich cech tożsamościowych do tworzonej nowej warstwy zewnętrznej. W osi czasowej takiego nadbudowywania tożsamości szczególnie wyróżnione jest dzieciństwo, w czasie którego w procesach poznawania siebie dziecko konstruuje koncepcję własnej tożsamości osobowej. W docelowej strukturze tożsamości jednostki jest to konstrukt zamknięty i stabilny, który jest trudny do późniejszej zmiany. Dlatego też ten okres formowania tożsamości powinien być wspierany poprzez świadome oddziaływanie socjalizacyjne – edukację tożsamościową pobudzającą do autorefleksji i prowadzącą do samostanowienia odnoszącego się do tworzenia własnego wizerunku dziecka. W ten sposób uzyskuje się gwarancję przygotowania młodego człowieka do radzenia sobie w dalszym życiu z wyzwaniami współczesnego świata.

Pobrania

Opublikowane

2019-06-30

Jak cytować

Juszczyk-Rygałło, J. (2019). Definiowanie siebie przez dziecko w procesie edukacji tożsamościowej. Journal of Education, Technology and Computer Science, 28(2), 122–127. https://doi.org/10.15584/eti.2019.2.17

Numer

Dział

WYBRANE PROBLEMY EDUKACJI TECHNICZNEJ