Mózg „dzieci sieci” w świetle neurobiologii i neuropedagogiki

Autor

  • MAŁGORZATA CHOJAK Doktor, UMCS, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Zakład Dydaktyki, Polska

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2018.1.15

Słowa kluczowe:

media, mózg, neuropedagogika

Abstrakt

Pojęcia „dzieci sieci” czy „cyfrowi tubylcy” są obecnie powszechnie znane i stosowane. Ich twórcy już kilkanaście lat temu postawili hipotezę, że mózg dzieci, które wychowały się w świecie nowych technologii funkcjonuje inaczej niż ich rówieśników, którzy z telewizorem czy kompute-rem mieli ograniczony kontakt. Rozwój nowoczesnych technik badania mózgu pozwolił potwier-dzić te założenia. Niniejszy artykuł ma na celu zaprezentowanie wybranych badań dokumentują-cych fakt, że kontakt z mediami ma realny wpływ na budowę mózgu, a co za tym idzie – na jego funkcjonowanie. Są to istotne informacje zwłaszcza dla nauczycieli małych dzieci. Współczesne badania wskazują bowiem, że pełna cyfryzacja przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej może być dla małych uczniów bardzo szkodliwa.

Opublikowane

2018-03-30

Jak cytować

CHOJAK, M. (2018). Mózg „dzieci sieci” w świetle neurobiologii i neuropedagogiki. Journal of Education, Technology and Computer Science, 23(1), 121–128. https://doi.org/10.15584/eti.2018.1.15

Numer

Dział

SELECTED PROBLEMS OF SCHOOL EDUCATION