Kompetencje społeczne i poczucie własnej skuteczności jako predyktory poczucia szczęścia u nauczycieli

Autor

  • ANNA WOŁPIUK-OCHOCIŃSKA Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Pedagogiczny, Zakład Psychologii, Polska

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2018.4.54

Słowa kluczowe:

kompetencje społeczne, poczucie własnej skuteczności poziom szczęścia, nauczyciele

Abstrakt

Szczęście jest istotnym wymiarem funkcjonowania człowieka, a tym samym odgrywa znaczącą rolę także w pracy nauczyciela. Badania wskazują, że szczęśliwi nauczyciele oddziałują na poziom szczęścia swych uczniów, a w konsekwencji na ich osiągnięcia (Bakker, 2005). Celem artykułu było znalezienie uwarunkowań poziomu szczęścia i jego związku z kompetencjami społecznymi i poczuciem własnej skuteczności. Przebadano nauczycieli podkarpackich szkół następującymi narzędziami: Oksfordzkim Kwestionariuszem Szczęścia Argyle’a i Hillsa, PROKOS Matczak i Martowskiej oraz Skalą GSES Schwarzera i Jerusalema. Analiza wyników wskazała na pozytywny istotny związek pomiędzy kompetencjami społecznymi a poziomem szczęścia u nauczycieli przy uwzględnieniu mediacyjnej roli poczucia własnej skuteczności pomiędzy wspomnianymi zmiennymi.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-15

Jak cytować

WOŁPIUK-OCHOCIŃSKA, A. (2018). Kompetencje społeczne i poczucie własnej skuteczności jako predyktory poczucia szczęścia u nauczycieli. Journal of Education, Technology and Computer Science, 26(4), 372–378. https://doi.org/10.15584/eti.2018.4.54

Numer

Dział

WYBRANE PROBLEMY EDUKACJI NAUCZYCIELI