Umiejętność obserwacji i rysowania przez dzieci brył a uzdolnienia matematyczne
DOI:
https://doi.org/10.15584/eti.2016.4.10Słowa kluczowe:
uczeń, obserwacja, bryła, uzdolnienia, matematykaAbstrakt
Podejmowane od drugiej połowy XIX w. problemy badawcze rozwiązywane za pomocą narzędzia badawczego, jakim był rysunek, dotyczyły wielu obszarów życia, w tym edukacji plastycznej i matematycznej. Ważną kwestią postępowania badawczego stało się ustalenie zależności między zdolnościami matematycznymi dzieci a umiejętnościami odtwarzania kształtów obserwowanych przedmiotów. Postawiony problem dotyczył różnic istniejących między rysunkami brył (sześcian, ścięty stożek), wykonanych przez 8–9-letnie dzieci o różnym poziomie uzdolnień matematycznych (bez wyraźnych uzdolnień matematycznych i o takowych). Na podstawie wskazań nauczycieli odnoszących się do uzdolnień matematycznych uczniów wyodrębniono dwa zestawy prac plastycznych obrazujących obserwowane bryły, a ich analiza pozwoliła określić wstępne ustalenia przeprowadzonych badań o charakterze pilotażowym.Pobrania
Opublikowane
2016-12-15
Jak cytować
PIWOWARSKA, E. (2016). Umiejętność obserwacji i rysowania przez dzieci brył a uzdolnienia matematyczne. Journal of Education, Technology and Computer Science, 18(4), 90–95. https://doi.org/10.15584/eti.2016.4.10
Numer
Dział
PROBLEMY EDUKACJI OGÓLNEJ
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Journal of Education, Technology and Computer Science
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.