Znaczenie aktywności w funkcjonowaniu społeczno-emocjonalnym osób w wieku starości
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2024.11Słowa kluczowe:
starość, aktywność fizyczna, intelektualna, kulturowa, socjalizacja, bierność, poczucie osamotnieniaAbstrakt
Jakość życia i funkcjonowania osób w podeszłym wieku uzależniona jest od wielostronnej aktywności w środowisku rodzinnym, lokalnym, w organizacjach i stowarzyszeniach różnego typu. Przemiany społeczne, kulturowe, techniczne wymaga od osób w okresie starości odpowiedniego przystosowania. Ważne miejsce w życiu osób w wieku starości ma aktywność fizyczna, społeczna, intelektualna, edukacyjna i kulturowa. Intensywność podejmowanych działań z zakresu aktywności uzależniona jest od: poziomu wykształcenia, stanu zdrowia, miejsca zamieszkania, potrzeb psychospołecznych. Brak lub ograniczona aktywność jednostki ludzkiej bądź zbiorowości społecznej powoduje niską jakość funkcjonowania osób w starczym wieku i poczucie osamotnienia i samotności.
Bibliografia
Chabior A., Rola aktywności kulturalno-oświatowej w adaptacji do starości, Kielce 2000.
Czerniawska O., Szkice z andragogiki i gerontologii, Łódź 2007.
Dzięgielewska M., Aktywność społeczna i edukacyjna w fazie starości [w:] B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006.
Kalita D., Rawska K., Staniszewska G., Uczestnictwo osób starszych w życiu społecznym, Warszawa 2012.
Kozdroń E., Kultura fizyczna – sport dla wszystkich [w:] Strategie działania w starzejącym się społeczeństwie. Tezy i rekomendacje, red. E. Kozdroń, Warszawa 2012.
Mogielnicka M., Rola aktywności w życiu ludzi starszych – program warsztatu „Dodać życia do lat” [w:] Życie w starości, red. B. Bugajska, Szczecin 2007.
Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2001.
Ogrodowicz A., Działalność Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Szczecinie [w:] Życie w starości, red. B. Bugajska, Szczecin 2007.
Orzechowska G., Aktualne problemy gerontologii społecznej, Olsztyn 2001.
Popek S., Twórczość artystyczna w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 2004.
Przygoda A., Społeczne role dziadków w procesie socjalizacji wnuków, Toruń 2015.
Stasiak M.K., Twórczy i harmonijny rozwój człowieka, Łódź 2001.
Steuden S., Psychologia starzenia się i starości, Warszawa 2011.
Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa, Kraków 2004.
Szatur-Jaworowska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006.
Wizner B., Prewencja gerontologiczna [w:] Geriatria z elementami gerontologii ogólnej, red. T. Grodzicki, J. Kocemba, A. Skulska, Gdańsk 2006.
Wnuk W., Aktywizacja osób starszych. Istota – zadania – możliwości i ograniczenia [w:] Trzecia zmiana. Andragogiczne rozważania na temat projektu aktywny senior, red. E. Jurczyk-Romanowska, Wrocław 2012.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.