Znaczenie aktywności w funkcjonowaniu społeczno-emocjonalnym osób w wieku starości

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2024.11

Słowa kluczowe:

starość, aktywność fizyczna, intelektualna, kulturowa, socjalizacja, bierność, poczucie osamotnienia

Abstrakt

Jakość życia i funkcjonowania osób w podeszłym wieku uzależniona jest od wielostronnej aktywności w środowisku rodzinnym, lokalnym, w organizacjach i stowarzyszeniach różnego typu. Przemiany społeczne, kulturowe, techniczne wymaga od osób w okresie starości odpowiedniego przystosowania. Ważne miejsce w życiu osób w wieku starości ma aktywność fizyczna, społeczna, intelektualna, edukacyjna i kulturowa. Intensywność podejmowanych działań z zakresu aktywności uzależniona jest od: poziomu wykształcenia, stanu zdrowia, miejsca zamieszkania, potrzeb psychospołecznych. Brak lub ograniczona aktywność jednostki ludzkiej bądź zbiorowości społecznej powoduje niską jakość funkcjonowania osób w starczym wieku i poczucie osamotnienia i samotności.

Bibliografia

Chabior A., Rola aktywności kulturalno-oświatowej w adaptacji do starości, Kielce 2000.

Czerniawska O., Szkice z andragogiki i gerontologii, Łódź 2007.

Dzięgielewska M., Aktywność społeczna i edukacyjna w fazie starości [w:] B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006.

Kalita D., Rawska K., Staniszewska G., Uczestnictwo osób starszych w życiu społecznym, Warszawa 2012.

Kozdroń E., Kultura fizyczna – sport dla wszystkich [w:] Strategie działania w starzejącym się społeczeństwie. Tezy i rekomendacje, red. E. Kozdroń, Warszawa 2012.

Mogielnicka M., Rola aktywności w życiu ludzi starszych – program warsztatu „Dodać życia do lat” [w:] Życie w starości, red. B. Bugajska, Szczecin 2007.

Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2001.

Ogrodowicz A., Działalność Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Szczecinie [w:] Życie w starości, red. B. Bugajska, Szczecin 2007.

Orzechowska G., Aktualne problemy gerontologii społecznej, Olsztyn 2001.

Popek S., Twórczość artystyczna w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 2004.

Przygoda A., Społeczne role dziadków w procesie socjalizacji wnuków, Toruń 2015.

Stasiak M.K., Twórczy i harmonijny rozwój człowieka, Łódź 2001.

Steuden S., Psychologia starzenia się i starości, Warszawa 2011.

Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa, Kraków 2004.

Szatur-Jaworowska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006.

Wizner B., Prewencja gerontologiczna [w:] Geriatria z elementami gerontologii ogólnej, red. T. Grodzicki, J. Kocemba, A. Skulska, Gdańsk 2006.

Wnuk W., Aktywizacja osób starszych. Istota – zadania – możliwości i ograniczenia [w:] Trzecia zmiana. Andragogiczne rozważania na temat projektu aktywny senior, red. E. Jurczyk-Romanowska, Wrocław 2012.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-25

Jak cytować

Cudak, H. (2024). Znaczenie aktywności w funkcjonowaniu społeczno-emocjonalnym osób w wieku starości. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 14, 165–180. https://doi.org/10.15584/kpe.2024.11

Numer

Dział

Psychologia wobec współczesnych problemów edukacyjnych i wychowawczych