Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych w szkole ogólnodostępnej –trudności i możliwości wsparcia. Wyniki badań własnych
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2025.6Słowa kluczowe:
uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych, szkoła ogólnodostępna, indywidualne wsparcie, edukacjaAbstrakt
Pojęcie specjalnych potrzeb edukacyjnych funkcjonuje w polskim systemie oświaty od wielu lat i obejmuje uczniów z trudnościami w uczeniu się i zachowaniu oraz uczniów zdolnych, którzy potrzebują specjalnie dostosowanego programu nauczania i odpowiednio dobranych metod pomocy i wsparcia. Zatem nasuwa się refleksja dotycząca pracy szkół ogólnodostępnych w zakresie zapewnienia warunków do rozwoju uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych z uwzględnieniem ich potencjałów i oczekiwań. Mając na uwadze oczywiste przesłanki związane z potrzebami uczniów w tym zakresie a także własne doświadczenie zawodowe podjęto badania w których sformułowano główny problem: Jak funkcjonują uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych w wybranych szkołach ogólnodostępnych w woj. lubelskim? Badania pedagogiczne o charakterze ilościowym zrealizowano w 2024 roku wśród 70 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z kilku szkół podstawowych z terenu powiatu bialskiego w woj. lubelskim. W badaniu zastosowano celowy dobór próby. Wyniki badań pokazały, że istnieje potrzeba podjęcia działań w zakresie rewizji realizacji koncepcji wsparcia i pomocy uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych, szczególnie na poziomie szkół podstawowych z uwzględnieniem uwarunkowań środowiskowych.
Downloads
Bibliografia
Bogdanowicz M., Specyficzne trudności wczytaniu i pisaniu u dzieci – nowa definicja i miejsce w klasyfikacjach międzynarodowych. Problemy praktyki, „Psychologia Wychowawcza” 1996, nr 1.
Knopik T., Diagnoza funkcjonalna. Planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Działania postdiagnostyczne, Warszawa 2018.
Łoskot M., Specjalne potrzeby edukacyjne wyzwaniem dla edukacji XXI wieku, „Głos Pedagogiczny” 2010, nr 20.
Mikołajczyk-Lerman G., Między wykluczeniem a integracją – realizacji praw dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny. Analiza socjologiczna, Łódź 2013.
Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne w urzędowym dyskursie pedagogicznym, Warszawa 2019.
Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków 2018.
Prawo do edukacji dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Raport z monitoringu, red. J. Ciechanowski, E. Czyż, E. Szewczyk, Warszawa 2010.
Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008.
Szczepkowska K., Edukacja włączająca w szkole – szanse i wyzwania, Warszawa 2019.
Tarwacki M., Edukacja włączająca – przyszłość polskiej edukacji, Warszawa 2015.
The Warnock Report, Special Educational Needs. Report of the Committee of Enquiry into the Education of Handicapped Children and Young People, 1978, https://www.education-uk.org/documents/warnock/warnock1978.html (21.03.2025).
Wspieranie kształcenia specjalnego uczniów z niepełnosprawnościami w ogólnodostępnych szkołachi przedszkolach, https://www.nik.gov.pl/plik/idgov.pl/plik/id,16353,vp,18878.pdf (25.08.2025).
Zahorska M., Sukcesy i porażki reformy edukacji, „Przegląd Socjologiczny” 2009, nr 58(3).
Zaremba L., Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPRi SPE oraz sposoby ich zaspokajania, Warszawa 2014.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.