Student of special educational needs in a public school - challenges and potential for providing support. Results of own research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2025.6

Keywords:

student of special educational needs, public school, individualised support, education

Abstract

The concept of special educational needs has been functioning in the Polish education system for many years and this concept includes both students with behavioral and learning difficulties, as well as the capable students who need an adjusted curriculum and appropriate methods of help and support. Therefore an observation could be made about the work that needs to be done by the public schools to provide the conditions for growth to pupils of special educational needs, that take into account their potentials and expectations. Taking into account the obvious needs of students in this regard as well as our own professional experience, a research was carried out with the main question phrased as: How do students of special educational needs function in selected public schools in the Lubelskie voivodeship? A pedagogical survey of quantitative nature was conducted in the 2024 year among 70 teachers of early-school education from a number of primary schools in the Biała Podlaska county of the Lubelskie voivodeship. The research used deliberate selection of sample groups. The results show that there is a need to revise the implementation of the idea of supporting and helping students of special educational needs, especially on the level of primary schools, taking into account the local environmental influences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bogdanowicz M., Specyficzne trudności wczytaniu i pisaniu u dzieci – nowa definicja i miejsce w klasyfikacjach międzynarodowych. Problemy praktyki, „Psychologia Wychowawcza” 1996, nr 1.

Knopik T., Diagnoza funkcjonalna. Planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Działania postdiagnostyczne, Warszawa 2018.

Łoskot M., Specjalne potrzeby edukacyjne wyzwaniem dla edukacji XXI wieku, „Głos Pedagogiczny” 2010, nr 20.

Mikołajczyk-Lerman G., Między wykluczeniem a integracją – realizacji praw dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny. Analiza socjologiczna, Łódź 2013.

Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne w urzędowym dyskursie pedagogicznym, Warszawa 2019.

Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków 2018.

Prawo do edukacji dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Raport z monitoringu, red. J. Ciechanowski, E. Czyż, E. Szewczyk, Warszawa 2010.

Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008.

Szczepkowska K., Edukacja włączająca w szkole – szanse i wyzwania, Warszawa 2019.

Tarwacki M., Edukacja włączająca – przyszłość polskiej edukacji, Warszawa 2015.

The Warnock Report, Special Educational Needs. Report of the Committee of Enquiry into the Education of Handicapped Children and Young People, 1978, https://www.education-uk.org/documents/warnock/warnock1978.html (21.03.2025).

Wspieranie kształcenia specjalnego uczniów z niepełnosprawnościami w ogólnodostępnych szkołachi przedszkolach, https://www.nik.gov.pl/plik/idgov.pl/plik/id,16353,vp,18878.pdf (25.08.2025).

Zahorska M., Sukcesy i porażki reformy edukacji, „Przegląd Socjologiczny” 2009, nr 58(3).

Zaremba L., Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPRi SPE oraz sposoby ich zaspokajania, Warszawa 2014.

Published

2025-12-15

How to Cite

Nazaruk, S., Konowaluk-Nikitin, H., Kisiel, P., & Szarzyńska, A. (2025). Student of special educational needs in a public school - challenges and potential for providing support. Results of own research. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 16, 78–90. https://doi.org/10.15584/kpe.2025.6

Issue

Section

Family and school – common areas of education, upbringing and care