Aksjologiczne komponenty w profesjogramie nauczyciela na Ukrainie i w Polsce
Słowa kluczowe:
profesjogram nauczyciela, składnik aksjologiczny, nauczanie aksjologiczneAbstrakt
Kwestie aksjologiczne są obecnie niezmiernie istotne dla Ukrainy w świetle problemów, których kraj doświadczył oraz o których dyskutują świadome społeczeństwa. Rewolucyjne wydarzenia pod koniec 2013 i na początku 2014 r. – „Rewolucja na Euromajdanie” wyniosły na powierzchnię problemy, które poprzednio nie były tak istotne albo nie uważano ich za „problem”. Przemoc, nienawiść i nietolerancja, które doprowadziły do rozlewu krwi po raz pierwszy na Ukrainie od czasu odzyskania niepodległości w 1990 r., zachęcają naukowców do podnoszenia i omawiania kwestii sfery aksjologicznej. Stało się jasne, że kraj wraz z wieloma politycznymi i ekonomicznymi wyzwaniami doświadcza kryzysu moralnego, który jest widoczny i zarazem już odczuwa się jego pozytywne i negatywne konsekwencje.
Uważa się, że społeczność naukowców powinna zwrócić więcej uwagi na wartość nauczania na wszystkich poziomach. Niniejsze badanie analizuje rolę nauczyciela jako jednego z głównych podmiotów procesu nauczania oraz podkreśla ważność oraz miejsce aksjologicznego składnika w profesjogramie nauczyciela w jego wersji ukraińskiej i polskiej. Polskę wybrano do analizy porównawczej z powodu kilku ważnych czynników, między innymi – jej terytorialnej bliskości, członka Unii Europejskiej, większego doświadczenia Polski w nauczaniu aksjologicznym młodego pokolenia oraz doświadczenia państwa, które doznało kryzysów i społecznego wrzenia, ale poradziło sobie z nimi pomyślnie.
Downloads
Bibliografia
Aksjologia w kształceniu pedagogów, red. J. Kostkiewicz, Kraków 2008.
Barlit O., Aksiolohichni zasady stavlennya shkolyariv do pryrody u vitchyznyaniy pedahohichniy teoriyi ta praktytsi (kinets' XIX – pochatok XX stolittya): avtoref. dys. kand. ped. Nauk: 13.00.01 / O.O. Barlit; Kirovohrad. derzh. ped. un-t. im. V.Vynnychenka. – Kirovohrad 2009.
Cichoń W., Aksjologiczne ujęcie wychowania [w:] Czlowiek –Wychowanie – Kultura. Wybór tekstów, red. F. Adamski, Kraków 1993.
Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 2000.
Denek K., Uniwersalne wartości edukacji szkolnej, „Dydaktyka Literatury”, XVI, Zielona Góra 1996.
Frączek Z., Edukacja aksjologiczna wobec potrzeb współczesności, Rzeszów 2002.
Gołaszewska M., Wrażliwość estetyczna. Szkice z pogranicza antropologii filozoficznej, aksjologii ogólnej i teorii wychowania [w:] Edukacja aksjologiczna, t. I, 1986.
Kotlowski K., Filizofia wartości a zadania pedagogiki, Wrocław 1968.
Krutetskyy V.A., Osnovy pedahohycheskoy psykholohyy/Moskva, „Prosveshchenye” 1972.
Legowicz J., Spór o etyczno-moralny statut nauczyciela, „Nauczyciel i Wychowanie” nr 4/86.
Maksymyuk S.P., Pedahohika: Navchal'nyy posibnyk (Maksimiuk)/K.: Kondor, 2005.
Nowak M., O wartościach chrześcijańskich w wychowaniu, „Kultura i Edukacja” nr 2/92.
Olbrycht K., Aksjologiczne wymiary kształceniu pedagogów [w:] Aksjologia w kształceniu pedagogów, red. J. Kostkiewicz, Kraków 2008.
Olbrycht K., Edukacja aksjologiczna, t. 4: Wybrane problemy przekazu wartości, red. K. Olbrycht, Katowice 1999.
Ostrowska U., Aksjologiczne podstawy wychowania [w:] Podstawy nauk o wychowaniu, t. 1, 2009.
Paskar V.I., Formuvannya aksiolohichnoyi komponenty pedahohichnoyi kul'tury maybutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv u protsesi fakhovoyi pidhotovky: avtoref. dys. kand. ped. Nauk: 13.00.04 / V.I. Paskar; Krym. humanit. un-t. – Yalta 2010.
PelekhYu.V., Tsinnisno-smyslovyy kontsept profesiynoyi pidhotovky maybutn'oho pedahoha: monohrafiya. – Rivne: Tetis 2009.
Skoczyńska-Prokopowicz B., Zjawisko wypalenia zawodowego wśród pracowników dydaktycznych uczelni rzeszowskich [w:] Kultura – Przemiany – Edukacja, red. K. Szmyd, A. Garbarz, Z. Frączek, B. Skoczyńska-Prokopowicz, Rzeszów 2013.
Slastionin V.A., Isaev Y.F., Shyyanov E.N., Pedahohyka: uchebnyk dlya stud. vysshykh. Ucheb. zavedenyy/V.A. Slastionin, Y.F. Isaev, E.N. Shyyanov; pod red. V.A. Slastionin (Slastionin V.A.). – 8-e yzd., ster. – M.: Izdatel'skyy tsentr „Akademyya”.
Stróżewski W., O stawaniu się człowiekiem. Kilka myśli niedokończonych [w:] Człowiek, wychowanie, kultura, red. F. Adamski, Kraków 1993.
Stróżewski W., W kręgu wartości, Kraków 1992.
Śliwerski B., Myśleć jak pedagog, Sopot 2010.
Tkachova N.O., Istoriya rozvytku tsinnostey v osviti: Monohrafiya. – Kharkiv: Vydavnychyy tsentr KhNU im. V.N. Karazina, 2004.
Varenko T.K., Vykhovannya pedahohichnoyi tolerantnosti maybutnikh vchyteliv na osnovi aksiolohichnoho pidkhodu: dysertatsiya na zdobuttya nauk. stupenya kand. ped. nauk za spets. 13.00.07 – teor. i metod. vykhovannya / KhNPU im. H.S. Skovorody 2011.
Vidal M., Kryzys wartości moralnych, „Communio”, t. 2, Poznań–Warszawa 2007.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.