Axiological components in teacher professiogram in Ukraine and Poland
Keywords:
teacher professiogram, axiological component, axiological educationAbstract
Axiological themes are extremely important for Ukraine today in light of the problems which the country has met and which are discussed by the conscious community all around the world. The revolutionary events at the end of 2013 – beginning 2014 or „Euromaidan revolution” raised to the surface the issues that previously were not so relevant or were not considered as „a problem”. Violence, hate and intolerance that led to bloodshed, which is the fist in Ukraine since gaining independence in 1990, encourage scientists to raise and discuss the issues of axiological sphere. It became clear that the country, along with many political and economic challenges, is experiencing a moral crisis that is evident and already has both positive and negative consequences.
It is believed that the scientific community of the country should give more attention to values education at all levels. This research analyzes the role of a teacher as one of the main subjects of the educational process and highlights the importance and place of axiological component in teacher professiogram in its Ukrainian and Polish versions. For a comparative analysis of the study Poland was chosen because of a few important factors, among them – its territorial proximity as the closest state of the European Union, bigger experience of Poland in axiological education for young generation and the experience of the state which faced crises and social upheaval, but coped successfully with them.
Downloads
References
Aksjologia w kształceniu pedagogów, red. J. Kostkiewicz, Kraków 2008.
Barlit O., Aksiolohichni zasady stavlennya shkolyariv do pryrody u vitchyznyaniy pedahohichniy teoriyi ta praktytsi (kinets' XIX – pochatok XX stolittya): avtoref. dys. kand. ped. Nauk: 13.00.01 / O.O. Barlit; Kirovohrad. derzh. ped. un-t. im. V.Vynnychenka. – Kirovohrad 2009.
Cichoń W., Aksjologiczne ujęcie wychowania [w:] Czlowiek –Wychowanie – Kultura. Wybór tekstów, red. F. Adamski, Kraków 1993.
Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 2000.
Denek K., Uniwersalne wartości edukacji szkolnej, „Dydaktyka Literatury”, XVI, Zielona Góra 1996.
Frączek Z., Edukacja aksjologiczna wobec potrzeb współczesności, Rzeszów 2002.
Gołaszewska M., Wrażliwość estetyczna. Szkice z pogranicza antropologii filozoficznej, aksjologii ogólnej i teorii wychowania [w:] Edukacja aksjologiczna, t. I, 1986.
Kotlowski K., Filizofia wartości a zadania pedagogiki, Wrocław 1968.
Krutetskyy V.A., Osnovy pedahohycheskoy psykholohyy/Moskva, „Prosveshchenye” 1972.
Legowicz J., Spór o etyczno-moralny statut nauczyciela, „Nauczyciel i Wychowanie” nr 4/86.
Maksymyuk S.P., Pedahohika: Navchal'nyy posibnyk (Maksimiuk)/K.: Kondor, 2005.
Nowak M., O wartościach chrześcijańskich w wychowaniu, „Kultura i Edukacja” nr 2/92.
Olbrycht K., Aksjologiczne wymiary kształceniu pedagogów [w:] Aksjologia w kształceniu pedagogów, red. J. Kostkiewicz, Kraków 2008.
Olbrycht K., Edukacja aksjologiczna, t. 4: Wybrane problemy przekazu wartości, red. K. Olbrycht, Katowice 1999.
Ostrowska U., Aksjologiczne podstawy wychowania [w:] Podstawy nauk o wychowaniu, t. 1, 2009.
Paskar V.I., Formuvannya aksiolohichnoyi komponenty pedahohichnoyi kul'tury maybutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv u protsesi fakhovoyi pidhotovky: avtoref. dys. kand. ped. Nauk: 13.00.04 / V.I. Paskar; Krym. humanit. un-t. – Yalta 2010.
PelekhYu.V., Tsinnisno-smyslovyy kontsept profesiynoyi pidhotovky maybutn'oho pedahoha: monohrafiya. – Rivne: Tetis 2009.
Skoczyńska-Prokopowicz B., Zjawisko wypalenia zawodowego wśród pracowników dydaktycznych uczelni rzeszowskich [w:] Kultura – Przemiany – Edukacja, red. K. Szmyd, A. Garbarz, Z. Frączek, B. Skoczyńska-Prokopowicz, Rzeszów 2013.
Slastionin V.A., Isaev Y.F., Shyyanov E.N., Pedahohyka: uchebnyk dlya stud. vysshykh. Ucheb. zavedenyy/V.A. Slastionin, Y.F. Isaev, E.N. Shyyanov; pod red. V.A. Slastionin (Slastionin V.A.). – 8-e yzd., ster. – M.: Izdatel'skyy tsentr „Akademyya”.
Stróżewski W., O stawaniu się człowiekiem. Kilka myśli niedokończonych [w:] Człowiek, wychowanie, kultura, red. F. Adamski, Kraków 1993.
Stróżewski W., W kręgu wartości, Kraków 1992.
Śliwerski B., Myśleć jak pedagog, Sopot 2010.
Tkachova N.O., Istoriya rozvytku tsinnostey v osviti: Monohrafiya. – Kharkiv: Vydavnychyy tsentr KhNU im. V.N. Karazina, 2004.
Varenko T.K., Vykhovannya pedahohichnoyi tolerantnosti maybutnikh vchyteliv na osnovi aksiolohichnoho pidkhodu: dysertatsiya na zdobuttya nauk. stupenya kand. ped. nauk za spets. 13.00.07 – teor. i metod. vykhovannya / KhNPU im. H.S. Skovorody 2011.
Vidal M., Kryzys wartości moralnych, „Communio”, t. 2, Poznań–Warszawa 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.