Kierowanie klasą szkolną – kreowanie poczucia sprawstwa

Autor

  • Teresa Piątek

Słowa kluczowe:

kierowanie klasą, ład klasowy, dyscyplina, poczucie skuteczności, indywidualne teorie nauczycielskie, poczucie umiejscowienia kontroli, LOC (locus of control), poczucie kontroli zewnętrznej, poczucie kontroli wewnętrznej

Abstrakt

Nauczyciel kierując klasą szkolną, tworzy środowisko stymulujące rozwój ucznia, w którym wymagania o charakterze wyzwań równoważą różnorodne formy wsparcia i pomocy. Aby interakcje społeczne, które zachodzą pomiędzy uczestnikami procesu edukacyjnego, były satysfakcjonujące i inspirujące dla każdej ze stron, muszą opierać się na dobrych wzajemnych relacjach zaspokajających potrzebę bezpieczeństwa i autonomii każdego z podmiotów: ucznia i nauczyciela. Podmiotowość współczesnej edukacji sprowadza się między innymi do poszerzania poczucia wpływu na zdarzenia zachodzące wokół jednostki, poczucia własnej skuteczności, czyli wiary we własne możliwości skutecznego działania, a więc – poczucia kontroli wewnętrznej.

Downloads

Bibliografia

Adamek I., Kompetencje kluczowe a swoistość kompetencji kreatywnych nauczyciela [w:] Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, red. I. Adamek, J. Bałachowicz, Kraków 2013.

Andrzejewska J., Zróżnicowanie modeli edukacyjnych w przedszkolu a funkcjonowanie psychospołeczne dziecka, Lublin 2013.

Bandura A., Teoria społecznego uczenia się, Warszawa 2007.

Bishop G.D, Psychologia zdrowia, Wrocław 2007.

Brzezińska A.I., Rycielska L., Tutoring jako czynnik rozwoju ucznia i nauczyciela [w:] Tutoring w szkole, red. M. Budzyński, P. Czekierda, J. Traczyński, Z. Zalewski, A. Zembrzuska, Wrocław 2009.

Czykwin E., Samoświadomość nauczyciela, Białystok 1995.

Drwal R.Ł., Adaptacja kwestionariuszy osobowości, Warszawa 1995.

Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia, Kraków 2001.

Edwards C.H., Dyscyplina i kierowanie klasą, tłum. M. Bogdanowicz, Warszawa 2008.

Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1998.

Kościelak R., Poczucie umiejscowienia kontroli i przekonanie o własnej skuteczności w zdrowiu i chorobie, Kraków 2010.

Krzywosz-Rynkiewicz B., Dyscyplina w szkole – kontrola zachowania i uczenia się [w:] Powinności wychowawcze nauczyciela. O teorii i praktyce wychowania w szkole, red. J. Lubowiecka, Olsztyn 2004.

Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.

Lewis R., Classroom Discipline and Student Responsibility: the Students’ View, „Teaching and Teacher Education”, 2001/17.

Muchacka B., Wyzwania dla współczesnej szkoły w stwarzaniu szans rozwoju dzieciom [w:] Dziecko i uczeń w systemie edukacyjnym, teraźniejszość i przyszłość, red. I. Adamek, B. Muchacka, Kraków 2010.

Nolting H., Jak zachować porządek w klasie, tłum. M.L. Kalinowski, Gdańsk 2004.

Ochojska D., Słowik M., Poczucie kontroli u uczniów o inteligencji ponadprzeciętnej osiągających niskie wyniki w nauce [w:] Osobowość a wyniki w nauce, red. M. Radochoński, Rzeszów 1993.

Polak T., Indywidualne teorie nauczycieli, Kraków 1999.

Pyżalski J., Nauczyciele – uczniowie: dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie, Kraków 2007.

Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, Warszawa 1998.

Rylke H., Klimowicz G., Szkoła dla ucznia. Jak uczyć życia z ludźmi, Warszawa 1992.

Słownik psychologii, red. W. Szewczuk, Warszawa 1998.

Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013.

Pobrania

Opublikowane

2014-12-30

Jak cytować

Piątek, T. (2014). Kierowanie klasą szkolną – kreowanie poczucia sprawstwa. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 2, 165–176. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/kpe/article/view/11010

Numer

Dział

Psychologia wobec współczesnych problemów edukacyjnych i wychowawczych