Managing the classroom – creating a sense of effectiveness

Authors

  • Teresa Piątek

Keywords:

class management, classroom order, discipline, a sense of effectiveness, individual theories of teaching, LOC (locus of control), a belief in external control, a belief in internal control

Abstract

By managing the classroom, the teacher creates an environment which stimulates the development of the students. In this environment, the expectations of a challenging nature are balanced by the various forms of support and assistance. In order to create mutually rewarding and inspiring social interactions (which happen during the educational process), they must be based on a harmonious relation satisfying the need for security and autonomy of each party: the student and the teacher. The subjectivity of modern education comes down to, inter alia, broadening the feeling of influence on the events occurring in each individual’s surrounding, to self-efficiency, i.e., belief in one’s own capacity to act effectively, and thus – to a belief in internal control.

Downloads

References

Adamek I., Kompetencje kluczowe a swoistość kompetencji kreatywnych nauczyciela [w:] Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, red. I. Adamek, J. Bałachowicz, Kraków 2013.

Andrzejewska J., Zróżnicowanie modeli edukacyjnych w przedszkolu a funkcjonowanie psychospołeczne dziecka, Lublin 2013.

Bandura A., Teoria społecznego uczenia się, Warszawa 2007.

Bishop G.D, Psychologia zdrowia, Wrocław 2007.

Brzezińska A.I., Rycielska L., Tutoring jako czynnik rozwoju ucznia i nauczyciela [w:] Tutoring w szkole, red. M. Budzyński, P. Czekierda, J. Traczyński, Z. Zalewski, A. Zembrzuska, Wrocław 2009.

Czykwin E., Samoświadomość nauczyciela, Białystok 1995.

Drwal R.Ł., Adaptacja kwestionariuszy osobowości, Warszawa 1995.

Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia, Kraków 2001.

Edwards C.H., Dyscyplina i kierowanie klasą, tłum. M. Bogdanowicz, Warszawa 2008.

Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1998.

Kościelak R., Poczucie umiejscowienia kontroli i przekonanie o własnej skuteczności w zdrowiu i chorobie, Kraków 2010.

Krzywosz-Rynkiewicz B., Dyscyplina w szkole – kontrola zachowania i uczenia się [w:] Powinności wychowawcze nauczyciela. O teorii i praktyce wychowania w szkole, red. J. Lubowiecka, Olsztyn 2004.

Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.

Lewis R., Classroom Discipline and Student Responsibility: the Students’ View, „Teaching and Teacher Education”, 2001/17.

Muchacka B., Wyzwania dla współczesnej szkoły w stwarzaniu szans rozwoju dzieciom [w:] Dziecko i uczeń w systemie edukacyjnym, teraźniejszość i przyszłość, red. I. Adamek, B. Muchacka, Kraków 2010.

Nolting H., Jak zachować porządek w klasie, tłum. M.L. Kalinowski, Gdańsk 2004.

Ochojska D., Słowik M., Poczucie kontroli u uczniów o inteligencji ponadprzeciętnej osiągających niskie wyniki w nauce [w:] Osobowość a wyniki w nauce, red. M. Radochoński, Rzeszów 1993.

Polak T., Indywidualne teorie nauczycieli, Kraków 1999.

Pyżalski J., Nauczyciele – uczniowie: dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie, Kraków 2007.

Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, Warszawa 1998.

Rylke H., Klimowicz G., Szkoła dla ucznia. Jak uczyć życia z ludźmi, Warszawa 1992.

Słownik psychologii, red. W. Szewczuk, Warszawa 1998.

Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013.

Published

2014-12-30

How to Cite

Piątek, T. (2014). Managing the classroom – creating a sense of effectiveness. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 2, 165–176. Retrieved from https://journals.ur.edu.pl/kpe/article/view/11010

Issue

Section

Psychology in the face of contemporary educational and upbringing problems