Edukacja kulturowa wobec problemów współczesnej cywilizacji
Słowa kluczowe:
kultura, edukacja kulturowa, przemiany kulturowe, kryzys kondycji humanistycznej człowieka, kryzys wychowania, kryzys edukacyjno-kulturowyAbstrakt
Artykuł Edukacja kulturowa wobec problemów współczesnej cywilizacji dotyczy zadań, jakie ma do spełnienia współczesna edukacja kulturowa, zwłaszcza w epoce nowoczesnej ponowoczesności. Autorka stara się wyjaśnić przyczyny kryzysu kondycji humanistycznej człowieka, kryzysu wychowania, a tym samym kryzysu edukacji kulturowej. Wskazuje na sposoby, przyczyny pokonania owego kryzysu edukacyjno-kulturowego, który dotyczy sfery wartości człowieka, żyjącego w ponowoczesnym świecie, który zapomniał o swoim filogenetycznym dziedzictwie kulturowo-humanistycznym.
Downloads
Bibliografia
Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa 1994.
Chałasiński J., Socjologiczne założenia reformy wychowania, Łódź 1946.
Czerny J., Zagrożenia wychowawcze we współczesnym świecie, Katowice 1994.
Dziewiecki M., Kochać i wymagać. Pedagogika ewangelii, Kraków 2006.
Encyklopedia XXI wieku, t. I, II, Warszawa 2003.
Gajda J., Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Kraków 2008.
Gajda J., Pedagogika kultury w zarysie, Kraków 2006.
Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość. Rozmowy na przełomie wieków, Kraków 2005.
Jankowski D., Aktywność kulturalna a edukacja kulturalna w perspektywie permanencji i procesów rozwoju człowieka [w:] Pedagogika kultury, red. D. Kubinowski, t. I, Lublin 2005.
Jankowski D., Edukacja kulturalna [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1, Warszawa 2003.
Jankowski D., Edukacja wobec zmiany, Toruń 2002.
Kubinowski D., Pedagogika kultury, t. I, II, III, IV, Lublin 2005, 2007, 2008.
Łach J., Kwieciński Z., Zapętlenie kwestii edukacyjnej w sytuacji gwałtownej zmiany jej kontekstu [w:] Polacy na progu, red. J. Brzeziński, Z. Kwieciński, „Forum Oświatowe” 1/2(6/7), tom specjalny, Warszawa–Toruń 1997.
Michalik M., Wyzwania moralne XXI wieku, Warszawa 2002.
Milerski B., Pedagogika kultury [w:] Pedagogika. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, red. B. Śliwerski, t. 4, Gdańsk 2010.
Nikitorowicz J., Ku tożsamości międzykulturowej, „Życie Szkoły”, Warszawa 2005.
Okoń W., Słownik pedagogiczny, Warszawa 1987.
Suchodolski B., Wychowanie mimo wszystko, Warszawa 1990.
Szmyd J., Odczytywanie współczesności. Perspektywa antropologiczna, etyczna i edukacyjna, Kraków 2011.
Szmyd K., Uberman M., Nauczyciel w obliczu edukacyjnych dylematów ponowoczesności [w:] Nauczyciel w świecie współczesnym, red. B. Muchacka, M. Szymański, Kraków 2008.
Szymański M.J., Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy, Warszawa 2006.
Szulz R., Pedagogika jako nauka o człowieku: próba dookreślenia idei [w:] Pedagogika we współczesnym dyskursie humanistycznym, red. T. Lewowicki, Kraków 2004.
Śliwerski B., Edukacja pod prąd, Kraków 2001.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998.
Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, t. 4, Gdańsk 2010.
Śniegulska A., Wychowanie a miłość [w:] Człowiek a wychowanie. Europejskie możliwości i zagrożenia, red. J. Łach, Rzeszów 2007.
Toynbee A., Ikada D., Wybierz życie. Dialog o ludzkiej przyszłości, Warszawa 1999.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.