Przykładowy scenariusz działania w zakresie studium indywidualnego przypadku

Autor

  • Antoni Krauz
  • Agnieszka Krauz

Słowa kluczowe:

scenariusz, studium indywidualnego przypadku, sytuacje wychowawcze, badania socjometryczne

Abstrakt

Prezentowany artykuł przedstawia propozycje ogólnych zasad i procedury postępowania przy rozpatrywaniu i wyjaśnianiu problemów ucznia z wykorzystaniem metody indywidualnego przypadku. Przeprowadzone badania oparto na przykładzie ucznia szkoły podstawowej. Dokonano wszechstronnej charakterystyki ucznia z zakresu sytuacji rodzinnej, oceny z dotychczas owego i aktualnego okresu uczęszczania do szkoły. Opracowany scenariusz i rozpatrywane zagadnienia zostały ujęte według zasad przedstawionych przez T. Pilcha z wykorzystaniem następujących technik i narzędzi badań: wywiadu, analizy dokumentów, obserwacji, ankiety, badania socjometrycznego. Zastosowana metoda pozwoliła na przedstawienie stosownych wniosków, diagnozy dla rodziców oraz kadry dydaktycznej szkoły w zakresie podjęcia działań terapeutycznych, udzielenia pomocy uczniowi celem wyjścia z niektórych uwikłanych sytuacji wychowawczych oraz psychologiczno-społecznych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Brach M., Przystosowanie się uczniów do warunków szkolnych, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2002, nr 3.

Czeredrecka B., Analiza pedagogiczna zaburzeń w zachowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym, Rzeszów 1994.

Gurycka A., Analiza społecznych zachowań uczniów, „Psychologia Wychowawcza” 1969, nr 2.

Gurycka A., Dzieci bierne społecznie, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1970.

Kopacz M., Niedojrzałość emocjonalno-społeczna dzieci a dojrzałość ich rodziców, Białystok 1990.

Maszke A.W., Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Rzeszów 2004.

Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Warszawa 2003.

Mazur R., Zaburzenia społeczne i emocjonalne dzieci w klasach szkolnych, „Życie Szkoły” 1999, nr 3.

Olak A., Bezpieczeństwo rodziny w świetle zagrożeń, Rzeszów 2010.

Palka S. (red.), Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1999.

Pietrzak H., Hałaj J.B., Psychologia społeczna w praktyce, Rzeszów 2000.

Pilecka W., Rudkowska G., Wrona L. (red.), Podstawy psychologii, Kraków 1999.

Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Warszawa 1992.

Skorny Z., Psychologia wychowawcza dla nauczycieli, Warszawa 1992.

Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1975.

Szymańska Z., Dziecko nerwowe, Warszawa 1962.

Tyrała P., Olak A., Prakseologia w edukacji dla bezpieczeństwa, Rzeszów 2012.

Włodarski Z., Zaburzenia równowagi procesów nerwowych u dzieci, Warszawa 1996.

Pobrania

Opublikowane

2013-12-24

Jak cytować

Krauz, A., & Krauz, A. (2013). Przykładowy scenariusz działania w zakresie studium indywidualnego przypadku. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 1, 257–278. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/kpe/article/view/11037

Numer

Dział

Psychologia wobec współczesnych problemów edukacyjnych i wychowawczych