Przykładowy scenariusz działania w zakresie studium indywidualnego przypadku
Słowa kluczowe:
scenariusz, studium indywidualnego przypadku, sytuacje wychowawcze, badania socjometryczneAbstrakt
Prezentowany artykuł przedstawia propozycje ogólnych zasad i procedury postępowania przy rozpatrywaniu i wyjaśnianiu problemów ucznia z wykorzystaniem metody indywidualnego przypadku. Przeprowadzone badania oparto na przykładzie ucznia szkoły podstawowej. Dokonano wszechstronnej charakterystyki ucznia z zakresu sytuacji rodzinnej, oceny z dotychczas owego i aktualnego okresu uczęszczania do szkoły. Opracowany scenariusz i rozpatrywane zagadnienia zostały ujęte według zasad przedstawionych przez T. Pilcha z wykorzystaniem następujących technik i narzędzi badań: wywiadu, analizy dokumentów, obserwacji, ankiety, badania socjometrycznego. Zastosowana metoda pozwoliła na przedstawienie stosownych wniosków, diagnozy dla rodziców oraz kadry dydaktycznej szkoły w zakresie podjęcia działań terapeutycznych, udzielenia pomocy uczniowi celem wyjścia z niektórych uwikłanych sytuacji wychowawczych oraz psychologiczno-społecznych.
Downloads
Bibliografia
Brach M., Przystosowanie się uczniów do warunków szkolnych, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2002, nr 3.
Czeredrecka B., Analiza pedagogiczna zaburzeń w zachowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym, Rzeszów 1994.
Gurycka A., Analiza społecznych zachowań uczniów, „Psychologia Wychowawcza” 1969, nr 2.
Gurycka A., Dzieci bierne społecznie, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1970.
Kopacz M., Niedojrzałość emocjonalno-społeczna dzieci a dojrzałość ich rodziców, Białystok 1990.
Maszke A.W., Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Rzeszów 2004.
Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Warszawa 2003.
Mazur R., Zaburzenia społeczne i emocjonalne dzieci w klasach szkolnych, „Życie Szkoły” 1999, nr 3.
Olak A., Bezpieczeństwo rodziny w świetle zagrożeń, Rzeszów 2010.
Palka S. (red.), Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1999.
Pietrzak H., Hałaj J.B., Psychologia społeczna w praktyce, Rzeszów 2000.
Pilecka W., Rudkowska G., Wrona L. (red.), Podstawy psychologii, Kraków 1999.
Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Warszawa 1992.
Skorny Z., Psychologia wychowawcza dla nauczycieli, Warszawa 1992.
Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1975.
Szymańska Z., Dziecko nerwowe, Warszawa 1962.
Tyrała P., Olak A., Prakseologia w edukacji dla bezpieczeństwa, Rzeszów 2012.
Włodarski Z., Zaburzenia równowagi procesów nerwowych u dzieci, Warszawa 1996.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.