Example scenario activities individual case study
Keywords:
scenario, individual case studies, educational situations, sociometric studiesAbstract
This paper presents article for general principles and procedures in dealing with student problems and explaining the method of using individual case. The study was based on the example of a primary school pupil. There have been a pupil with a comprehensive range of characteristics of the family situation, assessment of previous and current period to attend school. Prepared script and considered issues were included according to the principles set out by T. Pilch using the following techniques and tools of research: interviews, document analysis, observation, surveys, sociometric studies. The method used allowed to submit relevant proposals, diagnosis for parents and teaching staff of schools in the therapeutic action, help the pupil to exit with some implicit educational situation and psycho-social.
Downloads
References
Brach M., Przystosowanie się uczniów do warunków szkolnych, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2002, nr 3.
Czeredrecka B., Analiza pedagogiczna zaburzeń w zachowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym, Rzeszów 1994.
Gurycka A., Analiza społecznych zachowań uczniów, „Psychologia Wychowawcza” 1969, nr 2.
Gurycka A., Dzieci bierne społecznie, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1970.
Kopacz M., Niedojrzałość emocjonalno-społeczna dzieci a dojrzałość ich rodziców, Białystok 1990.
Maszke A.W., Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Rzeszów 2004.
Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Warszawa 2003.
Mazur R., Zaburzenia społeczne i emocjonalne dzieci w klasach szkolnych, „Życie Szkoły” 1999, nr 3.
Olak A., Bezpieczeństwo rodziny w świetle zagrożeń, Rzeszów 2010.
Palka S. (red.), Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1999.
Pietrzak H., Hałaj J.B., Psychologia społeczna w praktyce, Rzeszów 2000.
Pilecka W., Rudkowska G., Wrona L. (red.), Podstawy psychologii, Kraków 1999.
Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Warszawa 1992.
Skorny Z., Psychologia wychowawcza dla nauczycieli, Warszawa 1992.
Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1975.
Szymańska Z., Dziecko nerwowe, Warszawa 1962.
Tyrała P., Olak A., Prakseologia w edukacji dla bezpieczeństwa, Rzeszów 2012.
Włodarski Z., Zaburzenia równowagi procesów nerwowych u dzieci, Warszawa 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.