Współczesne pokolenia w kontekście stereotypów
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2025.19Słowa kluczowe:
pokolenia, stereotypy, stereotypy pokolenioweAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie dyskusji, która odbywa się w świecie nauki dotyczącej popularnej w świecie tematyki współczesnych pokoleń. Oprócz tożsamości takich jak: rasa, płeć, narodowość, określenie przynależności do pokolenia może mieć znaczenie w procesie identyfikacji własnego obrazu psychologicznego jednostek. Artykuł ma charakter teoretyczny, ale zawiera wnioski z badań empirycznych. W pracach naukowych oraz w mediach prezentowane są opisy, charakterystyki, różnice pomiędzy współcześnie żyjącymi ludźmi, którzy są zakwalifikowani jako pokolenia: Baby Boomers, X, Y, Z. W tekście zawarte są poglądy zwolenników teorii pokoleń, jak i tych osób, które zgłaszają wątpliwości związane z współczesną koncepcją pokoleń. Znajduje się w nim odniesienie do stereotypów, które mogą być aktywowane przez etykiety pokoleniowe.
Downloads
Bibliografia
Alwin D.F., McCammon R.J., Generations, cohorts, and social change. [w:] Handbook of the life course. Handbooks of sociology and social research, red. J.T. Mortimer, M.J. Shanahan, Boston 2003, doi:10.1007/978-0-306-48247-2_2.
Arendt F. (2023), Media stereotypes, prejudice, and preference-based reinforcement: toward the dynamic of self-reinforcing effects by integrating audience selectivity, “Journal of Communication” 2023, nr 73 (5), doi:10.1093/joc/jqad019.
Block J., Lives through time, Berkeley 1971.
Bourhis R.Y., Turner J.C., Gagnon A., Interdependence, social identity and discrimination, [w:] The social psychology of stereotyping and group life, red.R. Spears, P. J. Oakes, N. Ellemers, S. A. Haslam, Oxford 1997.
Cacioppo S., Cacioppo J.T., Neuronauka społeczna. Wprowadzenie, Warszawa 2023.
Campbell W.K., Campbell S., Siedor L., Twenge J.M., Generational differences are real and useful,”Industrial and Organizational Psychology”2015, nr 8, doi:10.1017/iop.2015.43.
Costanza, D. P., Finkelstein, L. M., Generationally based differences in the workplace: Is there a there there, “Industrial and Organizational Psychology” 2015, nr 8(3), doi:10.1017/iop. 2015.15.
Costanza D.P., Rudolph C.W., Zacher H., (2023). Are generations a useful concept? “Acta psychologica” 2023 nr 241, doi:10.1016/j.actpsy.2023.104059.
Crisp R.J., Hewstone M., Multiple social categorization: Context, process, and social consequences, [w:] Multiple social categorization: Processes, models and applications, red. R. J. Crisp, M. Hewstone, Hove 2006.
Devine P. G., Stereotypes and prejudice: Their automatic and controlled components, “Journal of Personality and Social Psychology”1989 nr 56(1), doi:10.1037/0022-3514.56.1.5.
Dolot A., The Characteristics of Generation Z, e-mentor 2018, nr 2(74), doi:10. 15219/EM74.1351.
Eschleman K., King M., Mast D., Ornellas R., Hunter D., The effects of stereotype activation on generational differences, “Work, Aging and Retirement” 2016 nr 3(2), doi:10.1093/workar/waw032.
Foster K., Generation and discourse in working life stories, “British Journal of Sociology” 2013, nr 64(2), doi:10.1111/1468-4446.12014.
Francioli S.P., North M.S., Youngism: The content, causes, and consequences of prejudices toward younger adults, “Journal of Experimental Psychology: General” 2021, nr150(12), doi: 10.1037/xge0001064.
Gilleard C., Cohorts and generations in the study of social change, “Social Theory Health” 2004, nr 2, doi:10.1057/palgrave.sth.8700023.
Hilton J.L., von Hippel W., Stereotypes, „Annual Review of Psychology” 1996, nr 4, doi: 10.1146/annurev.psych.47.1.237.
Jones J.S., Murray S.R., Tapp, S R., Generational differences in the workplace, “The Journal of Business Diversity” 2018, nr 18(2), doi:10.33423/jbd.v18i2.528.
Lindner A.M., Stelboum S., Hakim A., Embracing generational labels: An analysis of self-identification and political partisanship, “Socius” 2024, nr 10, doi:10.1177/2378023124 1271709.
McKercher, B. (2023). Age or generation? Understanding behaviour differences, “Annals of Tourism Research”2023, nr 103, doi:10.1016/j.annals.2023.103656.
Mize T.D., Divergence and convergence across presumed and actual stereotypes “Socius” 2024, nr 10, doi:10.1177/23780231241286873.
Parry E., Urwin P., Generational categories: A broken basis for human resource management research and practice, “Human Resource Management Journal” 2021 nr 31(4), doi: 10.1111/1748-8583.12353.
De Paula Couto M.C., Huang T., Rothermund K., Age Specificity in explicit and implicit endorsement of prescriptive age stereotypes, “Frontiers in Psychology” 2022, nr 13, doi: 10.3389/fpsyg.2022.820739.
De Paula Couto C., Ostermeier R., Rothermund, K., Age differences in age stereotypes: The role of life domain and cultural context,“GeroPsych: The Journal of Gerontopsychology and Geriatric Psychiatry” 2022, nr 35(4), doi:10.1024/1662-9647/a000272.
Pickering M., Stereotyping and Stereotypes, [w:]The Wiley Blackwell Encyclopedia of Race, Ethnicity, and Nationalism, https://www.researchgate.net/publication/316367765_ Stereotyping_ and_Stereotyp (dostęp: 20.07.2025).
Pritchard K., Whiting R., Baby Boomers and the lost generation: On the discursive construction of generations at work, “Organization Studies” 2014, nr 35(11), doi:10.1177/01708406 14550732.
Ramasubramanian S., Murphy C.J., Experimental studies of media stereotyping effects, [w:] Laboratory experiments in the social sciences, red. M. Webster, Jr., J. Sell, Cambridge (USA) 2014, doi:10.1016/B978-0-12-404681-8.00017-0.
Rauvola R.S., Rudolph C.W., Zacher H., Generationalism: Problems and implications. “Organizational Dynamics” 2019, nr 48(4), doi:10.1016/j.orgdyn. 2018.05.006.
Rudolph C.W., Rauvola R.S., Costanza D.P., Zacher H., Generations and generational differences: debunking myths in organizational science and practice and paving new pathsforward, “Journal of Business and Psychology” 2021, nr 36, doi:10.1007/s10869-020-09715-2.
Sipocz D., Freeman J.D., Elton J., “A toxic trend?”: Generational conflict and connectivity in Twitter discourse under the #BoomerRemover hashtag, “The Gerontologist” 2021, nr 61(2), doi: 10.1093/geront/gnaa177.
Twenge J.M., Pokolenia. Prawdziwe różnice między pokoleniami X, Y, Z, baby boomersami i cichym pokoleniem oraz co one oznaczają dla przyszłości zachodniego świata, Sopot 2024.
Urick M.J., Hollensbe E. C., Masterson S.S., Lyons S.T., Understanding and Managing Intergenerational Conflict: An Examination of Influences and Strategies, “Work, Aging and Retirement” 2017, nr 3(2), doi:10.1093/workar/waw009.
Weiss D., Zhang X., Multiple sources of aging attitudes: Perceptions of age groups and generations from adolescence to old age across China, Germany, and the United States, “Journal of Cross-Cultural Psychology” 2020, nr 51(6), doi:10.1177/0022 022120925904.
Vittadini N., Siibak A., Reifová I., Bilandzic H. Generations and media: The social construction of generational identity and differences[w:] Audience transformations. Shifting audience positions in late modernity, red. N. Carpentier, K. C.Schrøder, L.Hallett, Boca Raton 2013.
Xing L., Brand Marketing Strategies for Chinese Generation Z in the Digital Age, 5thInternational conference on Research in Humanities & Social Science, Berlin, Germany 2021, s.362, https://www.dpublication.com/wp-content/uploads/2021/12/69-1129.pdf3 (dostęp: 30.06.2025).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.