Wspólna nauka w domu w nowej rzeczywistości społecznej i edukacyjnej
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2025.5Słowa kluczowe:
uczenie się, rodzina, technologie informacyjne, szkoła podstawowaAbstrakt
W czasie wolnym od zajęć lekcyjnych dzieci często uczą się w domu razem z rodzicami – odrabiają zadania, przygotowują się do odpowiedzi ustnych, kartkówek i sprawdzianów. W poniższym artykule podjęto próbę bliższego poznania procesu wspólnej nauki w domu z dziećmi uczęszczającymi do szkoły podstawowej z perspektywy rodziców. Analizie poddano znaczenie środowiska domowego w edukacji dziecka, omówiono charakterystyczne postawy i potrzeby uczniów w wieku szkolnym, a także nowe możliwości edukacyjne związane z upowszechnieniem się nowoczesnych technologii informacyjnych. Za pomocą narzędzia częściowo skategoryzowanego wywiadu pogłębionego zbadano m.in. poziom zaangażowania opiekunów, ich motywy, refleksje związane ze wspólną nauką oraz odczucia dotyczące zmieniającej się rzeczywistości społecznej i edukacyjnej.
Downloads
Bibliografia
Baley S., Psychologia wychowawcza w zarysie, Warszawa 1967.
Błażejewska K., Praca domowa w opinii uczniów klas I–III oraz ich rodziców, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2021, t. XXXX, nr 1.
Chodkowski Z., Motywacja a proces uczenia się, „Kultura – Przemiany – Edukacja” 2019, t. VII. Drucker P.F., Myśli przewodnie. Warszawa 2002.
Jarzyńska I., Rodzice w procesie elementarnej edukacji dziecka, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2016, t. 11, nr 2.
Jaworska D., Jasiński K., Rola rodziców w edukacji w opiniach uczniów i nauczycieli, „Progress. Journal of Young Researchers” 2019, nr 5.
Kifner H., Powszechna pomoc rodzinna w nauce matematyki, https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/3975-powszechna-pomoc-rodzinna-w-nauce-matematyki (25.05.2025).
Komunikat z badań. Polacy o wychowaniu dzieci, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2022/K_125_22.PDF (22.10.2025).
Komunikat z badań. Wydatki rodziców na edukację dzieci w roku szkolnym 2024/2025, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2024/K_111_24.PDF (23.10.2025).
Kozak H., Organizacja pracy domowej uczniów klas początkowych, Warszawa 1984.
Krzesińska D., Rodzice doceniają potencjał Internetu w edukacji i rozwoju dzieci, http://edunews.pl/aktualnosci/43-dla-rodzicow/1394-rodzice-doceniaja-potencjal-internetu-w-edukacji-i-rozwoju-dzieci (23.10.2025).
Musiał E., Współpraca rodziców i nauczycieli. Źródła inspiracji współczesnej synergii w myśli pedagogicznej polskiego Oświecenia, „Wychowanie w Rodzinie” 2018, t. XVII.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1987.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
Prace domowe w szkole podstawowej nieobowiązkowe. Rozporządzenie podpisane, https://www.gov.pl/web/edukacja/podpisanie-rozporzadzenia (25.05.2025).
Reclik R., Rola i miejsce pracy domowej w kształceniu zintegrowanym [w:] Uczeń we współczesnej szkole: problemy reformy edukacji wczesnoszkolnej, red. Z. Ratajek, Warszawa 2005.
Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005.
Vademecum dla rodziców uczniów. Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się, https://ibe.edu.pl/pl/aktualnosci/2637-vademecum-dla-rodzicow-uczniow-publikacja-do-pobrania?highlight=WyJ2YWRlbWVjdW0iXQ== (10.06.2025).
Znaczenie technologii informacyjno-komunikacyjnych, https://zpe.gov.pl/a/znaczenie-technologii-informacyjno-komunikacyjnych/D16xlmSWx (25.07.2025).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.