Learning together at home in the new social and educational reality
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2025.5Keywords:
learning, family, information technology, primary schoolAbstract
During their free time, children often learn at home with their parents – completing assignments, preparing for oral exams, quizzes, and tests.. This article attempts to explore the process of collaborative learning at home with primary school children from the parents’ perspective. The importance of the home environment in a child’s education is analyzed, and the characteristic attitudes and needs of school-age students are discussed, as well as new educational opportunities related to the widespread use of modern information technologies are explored. Using a partially categorized in-depth interview, the participants explored, among other things, the level of caregiver engagement, their motivations, reflections on collaborative learning, and feelings about the changing social and educational landscape.
Downloads
References
Baley S., Psychologia wychowawcza w zarysie, Warszawa 1967.
Błażejewska K., Praca domowa w opinii uczniów klas I–III oraz ich rodziców, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2021, t. XXXX, nr 1.
Chodkowski Z., Motywacja a proces uczenia się, „Kultura – Przemiany – Edukacja” 2019, t. VII. Drucker P.F., Myśli przewodnie. Warszawa 2002.
Jarzyńska I., Rodzice w procesie elementarnej edukacji dziecka, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2016, t. 11, nr 2.
Jaworska D., Jasiński K., Rola rodziców w edukacji w opiniach uczniów i nauczycieli, „Progress. Journal of Young Researchers” 2019, nr 5.
Kifner H., Powszechna pomoc rodzinna w nauce matematyki, https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/3975-powszechna-pomoc-rodzinna-w-nauce-matematyki (25.05.2025).
Komunikat z badań. Polacy o wychowaniu dzieci, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2022/K_125_22.PDF (22.10.2025).
Komunikat z badań. Wydatki rodziców na edukację dzieci w roku szkolnym 2024/2025, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2024/K_111_24.PDF (23.10.2025).
Kozak H., Organizacja pracy domowej uczniów klas początkowych, Warszawa 1984.
Krzesińska D., Rodzice doceniają potencjał Internetu w edukacji i rozwoju dzieci, http://edunews.pl/aktualnosci/43-dla-rodzicow/1394-rodzice-doceniaja-potencjal-internetu-w-edukacji-i-rozwoju-dzieci (23.10.2025).
Musiał E., Współpraca rodziców i nauczycieli. Źródła inspiracji współczesnej synergii w myśli pedagogicznej polskiego Oświecenia, „Wychowanie w Rodzinie” 2018, t. XVII.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1987.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
Prace domowe w szkole podstawowej nieobowiązkowe. Rozporządzenie podpisane, https://www.gov.pl/web/edukacja/podpisanie-rozporzadzenia (25.05.2025).
Reclik R., Rola i miejsce pracy domowej w kształceniu zintegrowanym [w:] Uczeń we współczesnej szkole: problemy reformy edukacji wczesnoszkolnej, red. Z. Ratajek, Warszawa 2005.
Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005.
Vademecum dla rodziców uczniów. Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się, https://ibe.edu.pl/pl/aktualnosci/2637-vademecum-dla-rodzicow-uczniow-publikacja-do-pobrania?highlight=WyJ2YWRlbWVjdW0iXQ== (10.06.2025).
Znaczenie technologii informacyjno-komunikacyjnych, https://zpe.gov.pl/a/znaczenie-technologii-informacyjno-komunikacyjnych/D16xlmSWx (25.07.2025).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.