„W trybie zdalnym…” - nauka - wychowanie - opieka nad uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w czasie pandemii. Refleksje i rozterki pedagoga.
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2020.8.7Słowa kluczowe:
pandemia, kryzys, edukacja, uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymiAbstrakt
Artykuł został poświęcony aktualnym ważnym zagadnieniom związanym z ogłoszoną 11 marca 2020 roku przez WHO pandemią COVID-19. Na całym niemal świecie, w tym również w naszym kraju, trwa walka z nową, nieznaną dotychczas chorobą, a wszelkie działania zmierzają przede wszystkim do zatrzymania szybko postępującej transmisji zakażeń. Jednym z podejmowanych środków zaradczych jest ogłaszany w wielu krajach lockdown, obejmujący między innymi zamknięcie szkół i uczelni, w których nauka odbywa się w trybie zdalnym. Szkoły, nauczyciele i uczniowie oraz ich rodzice stanęli w obliczu wielu problemów i trudności organizacyjnych, technicznych, adaptacyjnych związanych z edukacją zdalną. Nieustannie pojawia się wiele pytań, a wśród nich między innymi takie, jak: Jak przezwyciężać problemy techniczne związane z edukacją w trybie zdalnym? Na co kłaść największy nacisk: na realizację programu nauczania czy na troskę o stan emocjonalny ucznia? Jak pracować z uczniem, zwłaszcza młodszym lub uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Autorka, w swoich rozważaniach dokonuje próby ukazania aktualnej sytuacji w zakresie zdalnej realizacji działalności edukacyjno-opiekuńczo-wychowawczej szkół, omawiając ją na podstawie literatury oraz wyników badań sondażowych realizowanych wśród nauczycieli. Badani nauczyciele w swoich opiniach określają zagrożenia i trudności powodowane koniecznością edukacji w trybie zdalnym, oceniają możliwości realizacji zadań wobec uczniów, a szczególnie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Downloads
Bibliografia
Bilicki T., Jak pracować z uczniem w kryzysie w czasie pandemii COVID-19 (w:) Edukacja w czasach pandemii wirusa. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, red. J. Pyżalski, Wydawnictwo EduAkcja, Warszawa 2020.
Dobre i słabe strony zdalnej nauki, Raport z badania ankietowego na temat zdalnej edukacji przeprowadzonego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych na terenie miasta Konina, 2020, Opracowanie: Zespół Szkoła Naszych Marzeń, Konin, źródło: http://www.konin.pl/files/dokumenty/szkola_naszych_marzen/zdalna_edukacja_wyniki_raport.pdf, [dostęp: 10.10.2020].
Kapler L.A., Radzenie sobie z kryzysami życiowymi, „Terapia, Uzależnienia i Współuzależnienia” 2003, nr 1.
PAP, WHO ogłasza pandemię COVIDD-19, „Puls Medycyny” 2020, nr 15; źródło: https://pulsmedycyny.pl/who-grozba-pandemii-koronawirusa-jest-realna-984550, [dostęp: 10.09.2020].
Poleszak W., Pyżalski J., Psychologiczna sytuacja dzieci i młodzieży w dobie epidemii (w:) Edukacja w czasach pandemii wirusa. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, red. J. Pyżalski, Wydawnictwo EduAkcja, Warszawa 2020.
Pyżalski J., Co jest obecnie ważne, a co mniej w działaniach szkół i nauczycieli? (w:) Edukacja w czasach pandemii wirusa. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, Wydawnictwo EduAkcja, Warszawa 2020.
Pyżalski J. (red.) Edukacja w czasach pandemii wirusa. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, Wydawnictwo EduAkcja, Warszawa 2020.
Reber A.S., Słownik Psychologii, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2000.
Witkowski J., Organizacja zdalnego nauczania (w:) Edukacja w czasach pandemii wirusa. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, Wydawnictwo EduAkcja, Warszawa 2020.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.