Aspekty rozwojowe w modelach behawioralnych a edukacja

Autor

  • Mária Potočárová Comenius University in Bratislava

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2020.8.10

Słowa kluczowe:

ewolucja, osobowość, modele behawioralne, proces edukacji i wychowania

Abstrakt

W artykule zwrócono uwagę na powiązanie między ewolucyjnie uwarunkowanym rozwojem osobowości człowieka a jego wychowaniem. Na podstawie tego kontekstu teoretycznego można wyprowadzić definicję więzi relacyjnej, relacji behawioralnych, zwłaszcza we wczesnym dzieciństwie, a także innych wzorców zachowań w indywidualnym rozwoju człowieka. Modele wzorców behawioralnych są demonstrowane zarówno w formie negatywnej, jak i pozytywnej u dorastającej młodzieży. Chociaż duże znaczenie przypisuje się wpływowi socjalizacji w wieku dorastania, to wrodzone naturalne relacje rozwojowe i ewolucyjnie zdeterminowane specyficzne oznaki więzi relacyjnej odgrywają kluczową rolę w tym okresie rozwoju. Niepożądane formuły i różne formy zachowania problemowego muszą być wyeliminowane poprzez proces reedukacji, szczególnie z wykorzystaniem interakcji w procesie edukacyjnym, komunikacji, edukacji „relacyjnej”, poprzez pracę nad formowaniem osobowości. Celem edukacji jest rozwój i integralność osobowości.

Opublikowane

2020-12-15

Jak cytować

Potočárová, M. (2020). Aspekty rozwojowe w modelach behawioralnych a edukacja. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 8, 151–161. https://doi.org/10.15584/kpe.2020.8.10

Numer

Dział

Psychologia wobec współczesnych problemów edukacyjnych i wychowawczych