Aspekty rozwojowe w modelach behawioralnych a edukacja
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2020.8.10Słowa kluczowe:
ewolucja, osobowość, modele behawioralne, proces edukacji i wychowaniaAbstrakt
W artykule zwrócono uwagę na powiązanie między ewolucyjnie uwarunkowanym rozwojem osobowości człowieka a jego wychowaniem. Na podstawie tego kontekstu teoretycznego można wyprowadzić definicję więzi relacyjnej, relacji behawioralnych, zwłaszcza we wczesnym dzieciństwie, a także innych wzorców zachowań w indywidualnym rozwoju człowieka. Modele wzorców behawioralnych są demonstrowane zarówno w formie negatywnej, jak i pozytywnej u dorastającej młodzieży. Chociaż duże znaczenie przypisuje się wpływowi socjalizacji w wieku dorastania, to wrodzone naturalne relacje rozwojowe i ewolucyjnie zdeterminowane specyficzne oznaki więzi relacyjnej odgrywają kluczową rolę w tym okresie rozwoju. Niepożądane formuły i różne formy zachowania problemowego muszą być wyeliminowane poprzez proces reedukacji, szczególnie z wykorzystaniem interakcji w procesie edukacyjnym, komunikacji, edukacji „relacyjnej”, poprzez pracę nad formowaniem osobowości. Celem edukacji jest rozwój i integralność osobowości.
Downloads
Bibliografia
Allen J.P., The Attachment system in adolescence. In : J. Cassidy & P. Shaver (eds.) Handbook off attachment : Theory, research and clinical applications, New York 2008: Guilford Press, pp. 419–435.
Allen J.P., Land D., The Attachment system in adolescence. In : J.Cassidy & P. Shaver (eds.) Handbook off attachment : Theory, research and clinical applications, New York 1999: Guilford Press, pp. 319–335).
Ainsworth M.D.S., Attachment beyond infancy, “American Psychologist“, 1989, 44, pp. 709–716.
Bowlby J., Childcare and the growth of love, Middlesex 1980: Penguin Books.
Bowlby J., Vazba : Teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem, Praha2010: Portál.
Brisch K.H., Poruchy vztahové vazby: Od teorie k terapii. Praha 2011: Portál.
Bronfenbrenner, U. (). The ecology of human development : Experiments by nature and design. New York 1979: Cambridge University Press.
Čáp J., Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha 1996: ISV nakladatelství
Erikson, E.H., Dětství a společnost. Praha 2002: Argo
Erikson, E. H., Childhood and Society. New York 1950, 1963: W.W. Norton
Erikson E.H., Životní cyklus rozšířený a dokončený, Praha 1999: Nakladatelství Lidové noviny.
Guardini R., Životní období. Jejich etický a pedagogický význam, Praha 1997: Zvon.
Hašto J., Vzťahová väzba. Ku koreňom lásky, Trenčín 2005: Vydavateľstvo F.
Lorenz K., Osm smrtelných hříchů civilizace, Praha 2014: Leda.
Matějček Z., Langmeier J., Počátky našeho duševního života, Praha 1996: Panorama.
Matějček Z., Dytrych Z., Krizové situace v rodině očima dítěte, Praha 2002: Grada.
Perkins D.F., Borden L.M., Positive Behaviors, Problem Behaviors and Resilency in Adolescence. In : I.B. Weiner (ed.) Handbook of Psychology, New Jersey 2003: John Wiley & Sons, pp. 373–394.
Prekopová J., Jak být dobrým rodičem. Praha 2001: Grada.
Siegel D.J., The developing Mind. New York 1999: The Guilford Press.
Vavrda V., Otázky soudobé psychoanalýzy. Tradice a současnost. Praha2005: Noviny.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.