Młodzież współczesna wobec bezprecedensowo zmiennej rzeczywistości – aspekty społeczne, kulturowe i pedagogiczne

Autor

  • Sylwia Przewoźnik Akademia Ignatianum w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2018.6.7

Słowa kluczowe:

młodzież, zmienna rzeczywistość, współczesne społeczeństwo, problemy, zagrożenia

Abstrakt

Zawarte w prezentowanym tekście rozważania skłaniają do refleksji nad kondycją współczesnej młodzieży, która jako grupa oscylująca pomiędzy dzieciństwem a dorosłością jest najbardziej podatna na wpływy otaczającej rzeczywistości. Uwikłanie w tej zmiennej rzeczywistości oraz w procesy globalizacji i chaos wartości postmodernizmu czyni życie młodych ludzi bardzo trudnym i skomplikowanym. Młodzież szkolna i akademicka jest pod nadzwyczaj dużym oddziaływaniem szybko przeobrażającej się rzeczywistości, co nie pozostaje bez wpływu na sposób jej funkcjonowania w podstawowych środowiskach życia i rozwoju człowieka. Młodzi ludzie narażeni są dziś na wiele nieznanych dotąd zagrożeń i niebezpieczeństw.

Downloads

Bibliografia

Aftab P., Internet a dzieci. Uzależnienia i inne niebezpieczeństwa, Warszawa 2003.

Bauman Z., 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Kraków 2011.

Bauman Z., Globalizacja, Warszawa 2000.

Bauman Z., Płynna nowoczesność, Kraków 2006.

Bauman Z., Ponowoczesne wzory osobowe, „Studia Socjologiczne” 1993, nr 2(19).

Barney D., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008.

Baumrind D., Patterns of Parental Authority and Adolescent Autonomy, „New Directions for Child and Adolescent Development” 2005(108).

Bednarek J., Społeczeństwo informacyjne i media w opinii osób niepełnosprawnych, Warszawa 2005.

Cybal-Michalska A., Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Studium socjopedagogiczne, Poznań 2006.

Dudzikowa M., Uczyć się od idola. O istotnym źródle wiedzy potocznej uczniów [w:] Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, red. M. Dudzikowa i M. Czerepaniak-Walczak, t. I, Gdańsk 2007.

Dziewięcki M., Etiologia patologii wśród dzieci i młodzieży, www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IP/patologia.html

Dziamski G., Ponowoczesna świadomość estetyczna [w:] Trudna ponowoczesność. Rozmowy z Zygmuntem Baumanem, cz. I, red. A. Zeidler-Janiszewska, Poznań 1995.

Frankel J., Identification with the Aggressor and the Normal Traumas: Clinical Implications, „International Forum Psychoanalysis” 2004, nr 13.

Gała A., Ulik-Jaworska I. (red.), Czas pusty. Analiza treści programów telewizyjnych czterech nadawców polskich, Lublin 2006.

Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. Ja i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2001.

Gurycka A., Błąd w wychowaniu, Warszawa 1990.

Holzer J.Z., Serek R., Sytuacja demograficzna świata i Polski w okresie do roku 2020 [w:] Strategia rozwoju polski do roku 2020, t. I, Warszawa 2000.

Izdebska J., Dominacja mediów w środowisku wychowawczym dziecka, „Edukacja i Dialog” 2000, nr 4.

Jessor R., Risk behavior in adolescence: A psychosocial framework for understanding and action, “Journal of Adolescent Health” 1999, nr 12.

Kisielińska B., Agresja pod kontrolą, „Ergo. Forum Wychowawców” 2004, nr 4.

Kluz T., Problemy wieku adolescencji w okresie zmian społecznych, „Wychowanie na co dzień” 2005, nr 1/2.

Kosyrz Z., Oblicza tożsamości, Warszawa 2012.

Kowalczyk-Jamnicka M., Charakterystyka współczesnej prostytucji [w:] Problemy współczesnej patologii społecznej, red. B. Urban, Kraków 1998.

Koopmans R., Movements and Media: Selection Processes and Evolutionary Dynamic in the Public Sphere, „Theory and Society” 2004.

Kupisiewicz M., Kupisiewicz C., Słownik pedagogiczny, Warszawa 2009.

Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2009.

Milerski B., Śliwerski B., Pedagogika. Leksykon PWN, Warszawa 2000.

Milch M.E., Orange D.M., Conscience as the Reappearance of the Other in Self-Experience: On Using the Concepts Superego and Conscience in Self psychology, „Psychoanalytic Inquiry” 2000.

Popper M., Leadership as Relationship, „Journal for the Theory of Social Behaviour” 2004, 34.

Przewoźnik S., Piecza zastępcza nad dzieckiem: pomoc – wsparcie – wyzwania [w:] Edukacja jutra. Wiedza i edukacja współczesnego człowieka, red. A. Kamińska, P. Oleśniewicz, Sosnowiec 2018.

Pyżalski J., Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli, Łódź 2015.

Rembowski J., Więzi uczuciowe w rodzinie. Studium psychologiczne, Warszawa 1972.

Rudniański J., Przestrzeń wiary w cywilizacji współczesnej, Poznań 1998.

Salecl R., Tyrania wyboru, Warszawa 2013.

Sośnicki K., Autorytet a wychowanie, „Nowa Szkoła” 1950 (10).

Sosa J., Czy telewizja reklamuje przemoc?, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1999, nr 1.

Sokołowski M., Telewizja – wróg czy sojusznik wychowania?, „Edukacja i Dialog” 1994, nr 1.

Szafraniec K., Raport „Młodzi 2011”, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa 2011.

Szmyd J., Główne strategie walki z zagrożeniami cywilizacji współczesnej, „Idō – Ruch dla Kultury: rocznik naukowy: filozofia, nauka, tradycje wschodu, kultura, zdrowie, edukacja” 2004(4).

Szmyd J., Pogoda dla etyk sumienia – nie dla kodeksów i nihilizmu moralnego, ,,Res Humana” 2009, nr 1.

Szmyd J., Zagrożone człowieczeństwo. Regresja antropologiczna w świecie ponowoczesnym, Katowice 2015.

Szymański M.J., Edukacyjne problemy współczesności, Kraków–Warszawa 2014.

Świętochowska U., Patologie cywilizacji współczesnej, Toruń 1999.

Witkowski L., Historie autorytetu wobec kultury i edukacji, Kraków 2011.

Włodarczyk J., Zagrożenia związanie z korzystaniem z internetu przez młodzież. Wyniki badania EU NET ADB, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, 12(1).

Wojnar I., Wstęp [w:] Etos edukacji w XXI wieku. Zbiór studiów, red. I. Wojnar, Warszawa 2000.

Zajączkowski K., Uzależnienie od substancji psychoaktywnych, Warszawa 2003.

Zmarzlik J., Internetowe znajomości – lek na samotność w realnym świecie, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka” 2005, nr 13.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-15

Jak cytować

Przewoźnik, S. (2018). Młodzież współczesna wobec bezprecedensowo zmiennej rzeczywistości – aspekty społeczne, kulturowe i pedagogiczne. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 6, 95–108. https://doi.org/10.15584/kpe.2018.6.7

Numer

Dział

Aksjologiczne i społeczne obszary wychowania i rozwoju człowieka