Contemporary youth in the face of unprecedented change of reality – social, cultural and pedagogical aspects

Authors

  • Sylwia Przewoźnik Akademia Ignatianum w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2018.6.7

Keywords:

youth, changeable reality, contemporary society, problems, threats

Abstract

The considerations included in the presented text encourage reflection on the condition of contemporary youth, which as a group oscillating between childhood and adulthood is the most susceptible to the influence of the surrounding reality. The entanglement into this changing reality and into the processes of globalization and the chaos of the postmodern values, makes the lives of young people extremely difficult and complicated. School and academic youth remain extremely influenced by increasingly changing reality, which leaves a negative impact on functioning in basic environment of human life and development. Young people are nowadays exposed to many unknown threats and dangers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aftab P., Internet a dzieci. Uzależnienia i inne niebezpieczeństwa, Warszawa 2003.

Bauman Z., 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Kraków 2011.

Bauman Z., Globalizacja, Warszawa 2000.

Bauman Z., Płynna nowoczesność, Kraków 2006.

Bauman Z., Ponowoczesne wzory osobowe, „Studia Socjologiczne” 1993, nr 2(19).

Barney D., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008.

Baumrind D., Patterns of Parental Authority and Adolescent Autonomy, „New Directions for Child and Adolescent Development” 2005(108).

Bednarek J., Społeczeństwo informacyjne i media w opinii osób niepełnosprawnych, Warszawa 2005.

Cybal-Michalska A., Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Studium socjopedagogiczne, Poznań 2006.

Dudzikowa M., Uczyć się od idola. O istotnym źródle wiedzy potocznej uczniów [w:] Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, red. M. Dudzikowa i M. Czerepaniak-Walczak, t. I, Gdańsk 2007.

Dziewięcki M., Etiologia patologii wśród dzieci i młodzieży, www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IP/patologia.html

Dziamski G., Ponowoczesna świadomość estetyczna [w:] Trudna ponowoczesność. Rozmowy z Zygmuntem Baumanem, cz. I, red. A. Zeidler-Janiszewska, Poznań 1995.

Frankel J., Identification with the Aggressor and the Normal Traumas: Clinical Implications, „International Forum Psychoanalysis” 2004, nr 13.

Gała A., Ulik-Jaworska I. (red.), Czas pusty. Analiza treści programów telewizyjnych czterech nadawców polskich, Lublin 2006.

Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. Ja i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2001.

Gurycka A., Błąd w wychowaniu, Warszawa 1990.

Holzer J.Z., Serek R., Sytuacja demograficzna świata i Polski w okresie do roku 2020 [w:] Strategia rozwoju polski do roku 2020, t. I, Warszawa 2000.

Izdebska J., Dominacja mediów w środowisku wychowawczym dziecka, „Edukacja i Dialog” 2000, nr 4.

Jessor R., Risk behavior in adolescence: A psychosocial framework for understanding and action, “Journal of Adolescent Health” 1999, nr 12.

Kisielińska B., Agresja pod kontrolą, „Ergo. Forum Wychowawców” 2004, nr 4.

Kluz T., Problemy wieku adolescencji w okresie zmian społecznych, „Wychowanie na co dzień” 2005, nr 1/2.

Kosyrz Z., Oblicza tożsamości, Warszawa 2012.

Kowalczyk-Jamnicka M., Charakterystyka współczesnej prostytucji [w:] Problemy współczesnej patologii społecznej, red. B. Urban, Kraków 1998.

Koopmans R., Movements and Media: Selection Processes and Evolutionary Dynamic in the Public Sphere, „Theory and Society” 2004.

Kupisiewicz M., Kupisiewicz C., Słownik pedagogiczny, Warszawa 2009.

Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2009.

Milerski B., Śliwerski B., Pedagogika. Leksykon PWN, Warszawa 2000.

Milch M.E., Orange D.M., Conscience as the Reappearance of the Other in Self-Experience: On Using the Concepts Superego and Conscience in Self psychology, „Psychoanalytic Inquiry” 2000.

Popper M., Leadership as Relationship, „Journal for the Theory of Social Behaviour” 2004, 34.

Przewoźnik S., Piecza zastępcza nad dzieckiem: pomoc – wsparcie – wyzwania [w:] Edukacja jutra. Wiedza i edukacja współczesnego człowieka, red. A. Kamińska, P. Oleśniewicz, Sosnowiec 2018.

Pyżalski J., Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli, Łódź 2015.

Rembowski J., Więzi uczuciowe w rodzinie. Studium psychologiczne, Warszawa 1972.

Rudniański J., Przestrzeń wiary w cywilizacji współczesnej, Poznań 1998.

Salecl R., Tyrania wyboru, Warszawa 2013.

Sośnicki K., Autorytet a wychowanie, „Nowa Szkoła” 1950 (10).

Sosa J., Czy telewizja reklamuje przemoc?, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1999, nr 1.

Sokołowski M., Telewizja – wróg czy sojusznik wychowania?, „Edukacja i Dialog” 1994, nr 1.

Szafraniec K., Raport „Młodzi 2011”, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa 2011.

Szmyd J., Główne strategie walki z zagrożeniami cywilizacji współczesnej, „Idō – Ruch dla Kultury: rocznik naukowy: filozofia, nauka, tradycje wschodu, kultura, zdrowie, edukacja” 2004(4).

Szmyd J., Pogoda dla etyk sumienia – nie dla kodeksów i nihilizmu moralnego, ,,Res Humana” 2009, nr 1.

Szmyd J., Zagrożone człowieczeństwo. Regresja antropologiczna w świecie ponowoczesnym, Katowice 2015.

Szymański M.J., Edukacyjne problemy współczesności, Kraków–Warszawa 2014.

Świętochowska U., Patologie cywilizacji współczesnej, Toruń 1999.

Witkowski L., Historie autorytetu wobec kultury i edukacji, Kraków 2011.

Włodarczyk J., Zagrożenia związanie z korzystaniem z internetu przez młodzież. Wyniki badania EU NET ADB, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, 12(1).

Wojnar I., Wstęp [w:] Etos edukacji w XXI wieku. Zbiór studiów, red. I. Wojnar, Warszawa 2000.

Zajączkowski K., Uzależnienie od substancji psychoaktywnych, Warszawa 2003.

Zmarzlik J., Internetowe znajomości – lek na samotność w realnym świecie, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka” 2005, nr 13.

Published

2018-12-15

How to Cite

Przewoźnik, S. (2018). Contemporary youth in the face of unprecedented change of reality – social, cultural and pedagogical aspects. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 6, 95–108. https://doi.org/10.15584/kpe.2018.6.7

Issue

Section

Aksjologiczne i społeczne obszary wychowania i rozwoju człowieka