Samoocena i samowiedza uczniów wczesnej edukacji w opinii nauczycieli

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2022.11.8

Słowa kluczowe:

samowiedza, samoocena, media, uczeń edukacji wczesnoszkolnej

Abstrakt

Samowiedza, jak i samoocena należą do istotnych składników osobowości. Kształtują się podczas nabywania doświadzeń i poznawania samego siebie w ramach społeczno-emocjonalnego rozwoju każdego człowieka. Samowiedza i samoocena są aspektami wzajemnie wpływającymi na siebie. Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie, jaki jest poziom samowiedzy i samooceny uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej w opinii nauczycieli? Badanie tego obszaru wydaje się szczególnie ważne, z dwóch powodów, po pierwsze – biorąc pod uwagę pandemię COVID-19, a co za tym idzie długą izolację dzieci w domach i po drugie – medialną rzeczywistość, w którą coraz częściej zatapiają się już nawet najmłodsi. Badaniami objęto 190 uczniów klas trzecich szkoły podstawowej z województwa podkarpackiego. Diagnozie poddano następujące obszary: strategie zaradcze, radzenie sobie z oceną, samowiedzę, samoocenę, motywację wewnętrzną i lokalizację kontroli.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Baumann K., Świadomość samego siebie, „Edukacja i Dialog” 2005, nr 10.

Biernat R., Troska o poczucie własnej wartości dzieci w rzeczywistości szkolnej – wymiar teoretyczny i praktyczne implikacje, „Społeczeństwo. Edukacja, Język” 2016, nr 4.

Dudzikowa M., O trudnej sztuce tworzenia samego siebie, Warszawa 1985.

Fontana D., Psychologia dla nauczycieli, Poznań 1998.

Grabowiec A., Samoocena dzieci krzywdzonych w rodzinie, Lublin 2011.

Jędrzejewska A., Samoocena dziecka – źródła i komunikaty weryfikujące, „Zbliżenia Cywilizacyjne” 2016, nr 1.

Kozielecki J., Psychologiczna teoria samowiedzy, Warszawa 1986.

Kupisiewicz Cz., Słownik pedagogiczny, Warszawa 2009.

Lachowicz-Tabaczek K, Śniecińska J., Samoocena jako monitor zdolności do działania i radzenia sobie – nowe spojrzenie na źródła i funkcje samooceny [w:] Drogi rozwoju psychologii wrocławskiej.

Tom jubileuszowy z okazji 45-lecia studiów psychologicznych w Uniwersytecie Wrocławskim,

red. M. Straś-Romanowska, Wrocław 2013.

Lewandowska-Kidoń T., Wosik-Kawala D., Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym, Kraków 2009.

Malec M., Obraz siebie, „Remedium”2002, nr 5.

Pankowska D., Pedagogika dla nauczycieli w praktyce, Kraków 2008.

Pankowska D., Podłoga ważniejsza od ucznia, czyli o ukrytym programie szkoły, „Psychologia w Szkole” 2008 nr 3.

Plummer D.M., Jak nauczyć dzieci szacunku do samych siebie, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2010.

Puchała W., Poziom własnego działania u młodzieży w zależności od jej samooceny oraz poczucia umiejscowienia kontroli, „Psychologia Rozwojowa” 2009, t. 14, nr 3.

Reber A.S., Reber E.S., The Penguin Dictionary of Psychology, Warszawa 2015.

Ryś M., Kształtowanie się poczucia własnej wartości i relacji z innymi w różnych systemach rodzinnych, „Kwartalnik Naukowy Towarzystwa Uniwersyteckiego FIDES ET RATIO” 2011, nr 2.

Ryś M., Rodzinne uwarunkowania psychospołecznego funkcjonowania dorosłych dzieci alkoholików, Warszawa 2007.

Stefańska-Klar R., Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny [w:] Psychologia rozwoju człowieka, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Warszawa 2005.

Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki – Podstawy psychologii, Gdańsk 2000.

Supińska M., Dzieci izolowane i odrzucone, „Życie Szkoły” 2003, nr 2.

Szymborowski K., Zakochani we własnej wartości, „Charaktery”2007.

Wosik-Kawala D., Korygowanie samooceny uczniów gimnazjum, Lublin 2007.

Góralewska-Słońska A., Poczucie własnej wartości jako potencjał jednostki, „Problemy Profesjologii” 2011, t. 2, red. Polskiego Towarzystwa Profesjologicznego, Zielona Góra, http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Problemy_Profesjologii/Problemy_Profesjologii-r2011-t-n2/Problemy_Profesjologii-r2011-t-n2-s97-112/Problemy_Profesjologii-r2011-t-n2-s97-112.pdf

Terelak J.F., Nieznańska-Cwynar A., Samowiedza a cele życiowe związane z aktywnością zawodową człowieka, Czasopismo Psychologiczne „Psychological Journal” 2006, t. 12, nr 1, http://www.czasopismopsychologiczne.pl/files/articles/2006-12-samowiedza-a-cele-yciowe-zwizane-z-aktywnoci-zawodow-czowieka.pdf

Pobrania

Opublikowane

2022-12-30

Jak cytować

Wasylewicz, M. (2022). Samoocena i samowiedza uczniów wczesnej edukacji w opinii nauczycieli. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 11, 152–168. https://doi.org/10.15584/kpe.2022.11.8

Numer

Dział

Psychologia wobec współczesnych problemów edukacyjnych i wychowawczych