Self-evaluation and self-knowledge of early childhood education students as perceived by teachers
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2022.11.8Keywords:
self-knowledge, self-evaluation, early childhood education studentAbstract
Self-knowledge and self-esteem are important components of personality. They are formed during the acquisition of experience and self-knowledge as part of the social-emotional development of each person. Self-knowledge and self-esteem are aspects that influence each other. This article is an attempt to answer the question: what is the level of self-knowledge and self-esteem of third-grade elementary school students as perceived by their teachers? The study of this area seems to be particularly important for two reasons, firstly – taking into account the COVID-19 pandemic, and the resulting long isolation of children at home, and secondly – the media reality, in which even the youngest children are increasingly immersed. The study involved 190 third-grade pupils from elementary school in Podkarpackie voivodship. The following areas were diagnosed: coping strategies, coping with assessment, self-knowledge, self-evaluation, internal motivation and localization of control.
Downloads
References
Baumann K., Świadomość samego siebie, „Edukacja i Dialog” 2005, nr 10.
Biernat R., Troska o poczucie własnej wartości dzieci w rzeczywistości szkolnej – wymiar teoretyczny i praktyczne implikacje, „Społeczeństwo. Edukacja, Język” 2016, nr 4.
Dudzikowa M., O trudnej sztuce tworzenia samego siebie, Warszawa 1985.
Fontana D., Psychologia dla nauczycieli, Poznań 1998.
Grabowiec A., Samoocena dzieci krzywdzonych w rodzinie, Lublin 2011.
Jędrzejewska A., Samoocena dziecka – źródła i komunikaty weryfikujące, „Zbliżenia Cywilizacyjne” 2016, nr 1.
Kozielecki J., Psychologiczna teoria samowiedzy, Warszawa 1986.
Kupisiewicz Cz., Słownik pedagogiczny, Warszawa 2009.
Lachowicz-Tabaczek K, Śniecińska J., Samoocena jako monitor zdolności do działania i radzenia sobie – nowe spojrzenie na źródła i funkcje samooceny [w:] Drogi rozwoju psychologii wrocławskiej.
Tom jubileuszowy z okazji 45-lecia studiów psychologicznych w Uniwersytecie Wrocławskim,
red. M. Straś-Romanowska, Wrocław 2013.
Lewandowska-Kidoń T., Wosik-Kawala D., Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym, Kraków 2009.
Malec M., Obraz siebie, „Remedium”2002, nr 5.
Pankowska D., Pedagogika dla nauczycieli w praktyce, Kraków 2008.
Pankowska D., Podłoga ważniejsza od ucznia, czyli o ukrytym programie szkoły, „Psychologia w Szkole” 2008 nr 3.
Plummer D.M., Jak nauczyć dzieci szacunku do samych siebie, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2010.
Puchała W., Poziom własnego działania u młodzieży w zależności od jej samooceny oraz poczucia umiejscowienia kontroli, „Psychologia Rozwojowa” 2009, t. 14, nr 3.
Reber A.S., Reber E.S., The Penguin Dictionary of Psychology, Warszawa 2015.
Ryś M., Kształtowanie się poczucia własnej wartości i relacji z innymi w różnych systemach rodzinnych, „Kwartalnik Naukowy Towarzystwa Uniwersyteckiego FIDES ET RATIO” 2011, nr 2.
Ryś M., Rodzinne uwarunkowania psychospołecznego funkcjonowania dorosłych dzieci alkoholików, Warszawa 2007.
Stefańska-Klar R., Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny [w:] Psychologia rozwoju człowieka, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Warszawa 2005.
Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki – Podstawy psychologii, Gdańsk 2000.
Supińska M., Dzieci izolowane i odrzucone, „Życie Szkoły” 2003, nr 2.
Szymborowski K., Zakochani we własnej wartości, „Charaktery”2007.
Wosik-Kawala D., Korygowanie samooceny uczniów gimnazjum, Lublin 2007.
Góralewska-Słońska A., Poczucie własnej wartości jako potencjał jednostki, „Problemy Profesjologii” 2011, t. 2, red. Polskiego Towarzystwa Profesjologicznego, Zielona Góra, http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Problemy_Profesjologii/Problemy_Profesjologii-r2011-t-n2/Problemy_Profesjologii-r2011-t-n2-s97-112/Problemy_Profesjologii-r2011-t-n2-s97-112.pdf
Terelak J.F., Nieznańska-Cwynar A., Samowiedza a cele życiowe związane z aktywnością zawodową człowieka, Czasopismo Psychologiczne „Psychological Journal” 2006, t. 12, nr 1, http://www.czasopismopsychologiczne.pl/files/articles/2006-12-samowiedza-a-cele-yciowe-zwizane-z-aktywnoci-zawodow-czowieka.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.