The importance of fairy tale reading for the development of children’s sensitivity in the opinion of preschool teachers

Authors

  • Maria Domagała Publiczna Szkoła Podstawowa im. H. i J. Świątyńskich w Ossali

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.8

Keywords:

child sensitivity, fairy tale, preschool, text selection, activity

Abstract

The child’s sensitivity develops perfectly through literature. It is a source of many impressions and emotions for him, as well as the basis for learning his native language. It enriches the child’s vocabulary and develops his passions and interests. This publication attempts to show the importance of teachers reading fairy tales to children in order to develop their sensitivity. The fairy-tale world is a world that is close to the child, it does not create an artificial therapeutic situation, it does not force the child to perform specific tasks, it is just a guide. Fairy tales, whether transmitted orally or in writing, are a hope for the reader and allow them to enter a better, pain-free reality. The results of my own research have shown that organizing forms of educational activity contributes to the development of sensitivity to beauty, as well as the formation of morally appropriate attitudes in pre-school children. By using fairy tales in work with children, we have the opportunity to influence not only the child’s attitude, but also his yet unformed morality or imagination.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cudak H., Znaczenie rodziny w rozwoju i wychowaniu małego dziecka, Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej, Warszawa 1999.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2005.

Liberska H, Teorie rozwoju psychicznego [w:] Psychologia rozwoju człowieka, red. J. Trempała, Warszawa 2016.

Molicka M., Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Wydawnictwo „Media Rodzina”, Poznań 2002.

Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Wydawnictwo „Media Rodzina”, Poznań 2011.

Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Wydawnictwo Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 1996.

Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2002.

Słownik terminów literackich, red. M. Głowiński, T. Kostkiewicz, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Wrocław 000.

Smykowski B., Wiek przedszkolny [w:] Psychologiczne portrety człowieka, red. J. Brzezińska, Gdańsk 2013.

Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

Published

2022-12-15

How to Cite

Domagała, M. (2022). The importance of fairy tale reading for the development of children’s sensitivity in the opinion of preschool teachers. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 10, 134–144. https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.8

Issue

Section

Psychology in the face of contemporary educational and upbringing problems