Znaczenie czytania bajek dla rozwijania wrażliwości dziecka w opinii nauczycieli wychowania przedszkolnego

Autor

  • Maria Domagała Publiczna Szkoła Podstawowa im. H. i J. Świątyńskich w Ossali

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.8

Słowa kluczowe:

wrażliwość dziecka, bajka, przedszkole, dobór tekstu, aktywność

Abstrakt

Wrażliwość dziecka doskonale rozwija się poprzez literaturę. Jest ona dla niego źródłem wielu wrażeń, wzruszeń, a także podstawą do nauki mowy ojczystej. Wzbogaca słownik dziecka, rozwija jego pasje i zainteresowania. W artykule podjęto próbę ukazania znaczenia czytania dzieciom bajek przez nauczycieli dla rozwijania ich wrażliwości. Świat bajkowy, to świat, który jest bliski dziecku, nie tworzy sztucznej sytuacji terapeutycznej, nie zmusza do wykonywania konkretnych zadań, jest tylko drogowskazem. Bajki, czy to te przekazywane ustnie, czy na piśmie są nadzieją dla czytelnika i pozwalają wkroczyć do lepszej, bezbolesnej rzeczywistości. Wyniki badań własnych wskazały na to, że organizowanie form działalności edukacyjnej przyczynia się do rozwijania wrażliwości na piękno, a także kształtowania odpowiednich moralnie postaw u dzieci w wieku przedszkolnym. Wykorzystując do pracy z dziećmi bajki, mamy możliwość oddziaływać nie tylko na postawę dziecka, ale również na jego nieukształtowaną jeszcze moralność czy wyobraźnię.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Cudak H., Znaczenie rodziny w rozwoju i wychowaniu małego dziecka, Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej, Warszawa 1999.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2005.

Liberska H, Teorie rozwoju psychicznego [w:] Psychologia rozwoju człowieka, red. J. Trempała, Warszawa 2016.

Molicka M., Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Wydawnictwo „Media Rodzina”, Poznań 2002.

Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Wydawnictwo „Media Rodzina”, Poznań 2011.

Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Wydawnictwo Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 1996.

Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2002.

Słownik terminów literackich, red. M. Głowiński, T. Kostkiewicz, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Wrocław 000.

Smykowski B., Wiek przedszkolny [w:] Psychologiczne portrety człowieka, red. J. Brzezińska, Gdańsk 2013.

Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-15

Jak cytować

Domagała, M. (2022). Znaczenie czytania bajek dla rozwijania wrażliwości dziecka w opinii nauczycieli wychowania przedszkolnego. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 10, 134–144. https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.8

Numer

Dział

Psychologia wobec współczesnych problemów edukacyjnych i wychowawczych