Znaczenie czytania bajek dla rozwijania wrażliwości dziecka w opinii nauczycieli wychowania przedszkolnego

Autor

  • Maria Domagała Publiczna Szkoła Podstawowa im. H. i J. Świątyńskich w Ossali

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.8

Słowa kluczowe:

wrażliwość dziecka, bajka, przedszkole, dobór tekstu, aktywność

Abstrakt

Wrażliwość dziecka doskonale rozwija się poprzez literaturę. Jest ona dla niego źródłem wielu wrażeń, wzruszeń, a także podstawą do nauki mowy ojczystej. Wzbogaca słownik dziecka, rozwija jego pasje i zainteresowania. W artykule podjęto próbę ukazania znaczenia czytania dzieciom bajek przez nauczycieli dla rozwijania ich wrażliwości. Świat bajkowy, to świat, który jest bliski dziecku, nie tworzy sztucznej sytuacji terapeutycznej, nie zmusza do wykonywania konkretnych zadań, jest tylko drogowskazem. Bajki, czy to te przekazywane ustnie, czy na piśmie są nadzieją dla czytelnika i pozwalają wkroczyć do lepszej, bezbolesnej rzeczywistości. Wyniki badań własnych wskazały na to, że organizowanie form działalności edukacyjnej przyczynia się do rozwijania wrażliwości na piękno, a także kształtowania odpowiednich moralnie postaw u dzieci w wieku przedszkolnym. Wykorzystując do pracy z dziećmi bajki, mamy możliwość oddziaływać nie tylko na postawę dziecka, ale również na jego nieukształtowaną jeszcze moralność czy wyobraźnię.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-15

Jak cytować

Domagała, M. (2022). Znaczenie czytania bajek dla rozwijania wrażliwości dziecka w opinii nauczycieli wychowania przedszkolnego. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 10, 134–144. https://doi.org/10.15584/kpe.2022.10.8

Numer

Dział

Psychologia wobec współczesnych problemów edukacyjnych i wychowawczych