Wspieranie potencjału psychospołecznego młodzieży na przykładzie projektu me_HeLi-D
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.30Słowa kluczowe:
zdrowie psychospołeczne, młodzież, narzędzia cyfrowe, dobrostanAbstrakt
W artykule zaprezentowano projekt “Mental Health Literacy and Diversity. Enhancing Mental Health and Resilience through digital Resources for Youth” (me_HeLi-D), który jest realizowany w ramach programu Erasmus+ w partnerstwie międzynarodowym. Projekt jest zorientowany na bezpośrednią poprawę zdrowia psychicznego i budowanie niezbędnych umiejętności w tym zakresie, a także na promowanie świadomości różnorodności wśród uczniów. Jego nadrzędnym celem jest opracowanie opartego na badaniach, ogólnie dostępnego narzędzia cyfrowego, przeznaczonego dla konkretnej grupy docelowej jaką są uczniowie (w wieku od 12 do 15 lat). Narzędzie ma służyć uczniom do wspierania ich zasobów osobistych oraz wzmacniania i szerzenia wiedzy na temat zdrowia psychicznego.
Bibliografia
Baños R.M., Etchemendy E., Mira A., Riva G., Gaggioli A., Botella C., Online Positive Interventions to Promote Well-Being and Resilience in the Adolescent Population: A Narrative Review, “Frontiers in Psychiatry” 2017, nr 8, https://doi.org/10.3389/fpsyt.2017.00010.
Borzucka-Sitkiewicz K., Zachowania ryzykowne młodzieży w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-kulturowej [w:] Środowiska uczestnictwa społecznego jednostek, kategorii i grup (doświadczenia socjalizacyjne i biograficzne), red. J. Modrzewski, A. Matysiak-Błaszczyk, E. Włodarczyk, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2018.
https://unicef.pl/co-robimy/aktualnosci/news/unicef-polska-dopiero-na-31.-miejscu-w-rankingu-jakosci-zycia-dzieci-w-krajach-bogatych (dostęp: 27.12.2023).
Johnson V., West A., Approaches and Creative Research Methods with Children and Youth [w:] The SAGE handbook of participatory research and inquiry (vols. 1–2), red. D. Burns, J. Howard, S.M. Ospina, SAGE Publications Ltd 2022, https://doi.org/10.4135/9781529769432.
Lucas-Thompson R.G., Broderick P.C., Coatsworth J.D., Smyth J.M., New Avenues for Promoting Mindfulness in Adolescence using mHealth, “Journal of Child and Family Studies” 2019, 28(1), https://doi.org/10.1007/s10826-018-1256-4.
RPD. Ogólnopolskie badanie jakości życia dzieci i młodzieży w Polsce, obszar nr 3: samopoczucie psychiczne, Biuro Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa 2023.
Sevilla-Llewellyn-Jones J., Santesteban-Echarri O., Pryor I., McGorry P., Alvarez-Jimenez M., Web-Based Mindfulness Interventions for Mental Health Treatment: Systematic Review and Meta-Analysis, “JMIR Mental Health” 2018, 5(3), https://doi.org/10.2196/10278.
Simovska V., The changing meanings of participation in school based health education and health promotion, “Health Education Research” 2007, 22(6).
Simovska V., Jensen B.B., Conceptualizing participation – the health of children and young people, World Health Organization, Regional Office for Europe, Copenhagen 2009.
Szredzińska R., Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, Fundacja “Dajemy Dzieciom Siłę”, Warszawa 2022.
Wickenden M., Lopez Franco E., Don’t Leave Us Out: Disability Inclusive Participatory Research – Why and How? [w:] The SAGE handbook of participatory research and inquiry (vols. 1–2), red. D. Burns, J. Howard, S.M. Ospina, SAGE Publications Ltd 2022, https://doi.org/10.4135/9781529769432.
Winiewski M., Świder M. (red.), Sytuacja społeczna osób LGBTA w Polsce. Raport za lata 2019–2020, Kampania przeciwko Homofobii i Stowarzyszenie Lambda, Warszawa 2021.
Wright M., Reitegger F., Cela H., Papst A., Gasteiger-Klicpera B., Interventions with Digital Tools for Mental Health Promotion among 11–18 Year Olds: A Systematic Review and Meta-Analysis, “Journal of Youth and Adolescence” 2023, 52(4), https://doi.org/10.1007/s10964-023-01735-4.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.