Wirus w koronie – sytuacja społeczna dzieci odrzuconych rówieśniczo w przestrzeni szkolnej a pandemia COVID-19

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.31

Słowa kluczowe:

pandemia COVID-19, odrzucenie rówieśnicze, kompetencje społeczne

Abstrakt

Dzieci nielubiane przez rówieśników zajmują najniższą pozycję społeczną w nieformalnej strukturze grupy, jaką jest klasa szkolna. Jedną z możliwych przyczyn takiego stanu rzeczy może być niski poziom kompetencji społecznych. Warunkiem korzystnego rozwoju społecznego dziecka jest udział w relacjach grupy rówieśniczej. Izolacja spowodowana wybuchem pandemii COVID-19 przerwała płynność relacji rówieśniczych realizowanych w klasie szkolnej. W artykule zaprezentowane zostały wyniki badań dotyczące poziomu wybranych kompetencji dzieci nielubianych przez rówieśników w okresie przed- oraz postpandemicznym.

Bibliografia

Becker H., Howard Becker on Education (Modern Educational Thought), PA: Open University Press, Bristol 1995.

Cartron A., Developpement des relations avec les pairs: contextes et fonctionnement des relations [w:] Les relations sociales chez l’enfant. Genese, developement fonctions, red. A. Cartron, F. Winnykamen, Collection Cursus-Psychologie, Paris 2006, s. 38–59.

Deptuła M., Koncepcja diagnozy rozwoju społecznego dzieci w klasach I–IV, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Bydgoszcz 1996, s. 61–69.

Dycht M.E., Śmiechowska-Petrovskij (red.), Edukacja w sytuacji (post)pandemii – wyzwania i perspektywy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2001.

Jakubczak B., Kształcenie zdalne przez Internet jako urzeczywistnienie idei edukacji bez granic [w:] Edukacja bez granic mimo barier, red. A. Czajkowska, D. Rondalska, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2008.

Koh D., Covid-19 lockdowns throughout the world, “Occupational Medicine” 2020, 70, 5, July, https://academic.oup.com/occmed/article/70/5/322/5828239 (dostęp: 5.12.2023).

Korzeniewicz M., Z pomocą nieakceptowanym, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2001, nr 9.

Ladd G.W., Herald S.L., Andrews R.K., Young children’s peer relations and social competence [w:] Handbook of research on the education of young children, eds. B. Spodek, O.N. Saracho, Lawrence Erlbaum Associates, Mahway 2006.

Ladd G.W., Troop-Gordon W., The role of chronic peer difficulties in the development of children’s psychological adjustment problems, “Child Development” 2003, vol. 74, no 5, s. 1344–1367.

Leary M.R., Interpersonal rejection, Oxford University Press, New York 2001.

Lewtak R., Lekcja i wzajemne uczenie się, „Oświata i Wychowanie”, wersja B5: 1978, nr 18, s. 18–19.

Ligęza E., Organizacja pracy szkół i instytucji edukacyjnych w warunkach pandemii [w:] Edukacja w sytuacji (post)pandemii – wyzwania i perspektywy, red. M. Dycht, E. Śmiechowska-Petrovskij, Toruń 2021.

Łobocki Ł., Wychowanie w klasie szkolnej: z zagadnień dynamiki grupowej, WSiP, Warszawa 1985.

Marcinek J. (red.), Nowa podręczna encyklopedia A–Z, Wyd. Zielona Sowa, Kraków 2007.

Obuchowski K., Psychologia dążeń ludzkich, PWN, wyd. 3, Warszawa 1983.

Pilch T., Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze [w:] Pedagogika społeczna, red. T. Pilch, I. Leparczyk, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1995.

Stefańska-Klar R., Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny [w:] Psychologia rozwoju człowieka, t. 2: Charakterystyka okresów życia człowieka, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, s. 147–148.

Pobrania

Opublikowane

2024-10-13

Jak cytować

Gaweł-Mirocha, A. (2024). Wirus w koronie – sytuacja społeczna dzieci odrzuconych rówieśniczo w przestrzeni szkolnej a pandemia COVID-19. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 372–384. https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.31

Numer

Dział

PSYCHOSPOŁECZNE DETERMINANTY I RAMY PRAWNE W KONTEKŚCIE EDUKACYJNYM