"Oswoić" muzykę popularną w edukacji dzieci - refleksje teoretyczno-praktyczne
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.17Słowa kluczowe:
muzyka popularna, edukacja dziecka, edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, popular music education, popular music pedagogiesAbstrakt
W artykule zaprezentowano główne założenia koncepcji "popular music education", która z powodzeniem funkcjonuje w kilku krajach. Autorka przedstawia również postulaty teoretyczno-praktyczne uzasadniające potrzebę obecności muzyki popularnej w polskiej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Zaprezentowano również wybrane wyniki badań prowadzonych w tym obszarze przez Autorkę od kilku lat. Za podstawę swoich badań oraz rozważań Autorka uznaje podejście socjokulturowe, według którego muzyka pełni funkcję społeczną, nie tylko estetyczną. W kontekście współczesnych wyzwań w polskiej edukacji i wychowaniu dzieci (kryzys relacji, zdrowia psychicznego itd.), autorka postuluje oficjalne włączenie muzyki popularnej (obok muzyki klasycznej i in.) do powszechnej edukacji muzycznej dzieci. Z badań wynika, że polscy nauczyciele intuicyjnie wykorzystują muzykę popularną w pracy z dziećmi, ale brakuje im ram teoretycznych i obudowy metodycznej. Jak pokazują międzynarodowe badania, wartościowa muzyka popularna ma potencjał budowania relacji, wzajemnego porozumienia, integracji dzieci i młodzieży, również w środowiskach wielokulturowych. Jest to bowiem gatunek muzyczny bliski dzieciom/młodzieży niezależnie od kraju pochodzenia czy języka, którym się posługują. Ponadto muzyka popularna to płaszczyzna, która pozwala dorosłym na poznanie świata współczesnych dzieci/młodzieży i poprzez muzykę nawiązanie z nimi relacji, budowanie wspólnoty kulturowej, porozumienia. Muzyka popularna jest zatem jednym z narzędzi, które mogą być wykorzystane do poprawy dobrostanu Uczestników procesu edukacyjnego, zarówno dzieci, jak i dorosłych.
Bibliografia
Brackett D., Interpreting Popular Music, Berkeley: University of California Press, 2023, https://doi.org/10.1525/9780520925700.
Burszta W.J., O kulturze, kulturze popularnej i edukacji [w:] Edukacja w czasach popkultury, red. J.W. Burszta, D. Tchorzewski, Bydgoszcz 2002.
Campbell P.S., Songs in Their Heads. Music and Its Meaning in Children’s Lives, New York – Oxford 1998.
Campbell P., Hebert D., Rock Music in American Schools: Positions and Practices Since the 1960s, “International Journal of Music Education” 2000, nr 11, s. 14–22.
Ciesielski R., W stronę kanonu zachodniej muzyki artystycznej [w:] Edukacja muzyczna: studium teoretyczno-praktyczne, red. R. Ławrowska, B. Muchacka, Kraków 2022, s. 279–308.
Daniels R.D., Music listening preferences of preschool children, “Update: Applications of Research in Music Education” 1994, nr 12(2), s. 4–8.
Davis S.G., Blair D.V., Popular music in American teacher education: A glimpse into a secondary methods course, “International Journal of Music Education” 2011, nr 29(2), s. 124–140.
Denac O., A case study of preschool children’s musical interests at home and at school, “Early Childhood Education Journal” 2008, nr 35, s. 439–444.
Elliott D.J. (red.), Praxial music education: Reflections and dialogues, Oxford 2009. Gembris H., Schellberg G., Musical preferences of elementary school children, „Proceedings of the 5th Triennial ESCOM Conference” 2003, s. 8–13.
Green L., Lebler D., Till R., Popular music in education, „IASPM Journal” 2015, nr 5(1), s. 1–3.
Green L., Music education as critical theory and practice, Aldershot 2014.
Green L., Popular music education in and for itself, and for ‘other’music: current research in the classroom, „International Journal of Music Education” 2006, nr 24(2), s. 101–118.
Grusiewicz M., Wartości muzyki współczesnej w kontekście treści szkolnej edukacji, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2021, nr 40(2), s. 167–179, http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.2.167-179.
Hargreaves D.J., North A.C., Tarrant M., How and why do musical preferences change in childhood and adolescence? [w:] The child as musician: A handbook of musical development, red. G.E. McPherson, New York 2015, s. 303–322.
Harrison A.C., O’Neill S.A., Children’s gender-typed preferences for musical instruments: An intervention study, “Psychology of Music” 2000, nr 28(1), s. 81–97.
Ilari B., Musical thinking in the early years [w:] The Routledge International Handbook of Young Children’s Thinking and Understanding, red. S. Robson, S.F. Quinn, London – New York 2014, s. 352–364.
Jakubowski W., Wstęp [w:] Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań, red. W. Jakubowski, Kraków 2016.
Kim M.S., Doing social constructivist research means making empathic and aesthetic connections with participants, „European Early Childhood Education Research Journal” 2014, nr 22(4), s. 538–553.
Komorowska M., Nie dajmy się!, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 1994, nr 1, s. 3–7.
Kondracka-Szala M., Michalak M., Popular music in the educational space of Polish preschools – the teacher’s perspective, „International Journal of Music Education” 2019, nr 37(1), s. 22–42.
Kondracka-Szala M., Muzyka popularna i dziecięce sposoby jej odczytywania – metodologiczno-teoretyczny zarys projektu badawczego [w:] Zrozumieć świat dziecka, red. E. Kochanowska, Kraków 2021, s. 225–244.
Mantie R., A comparison of ‘popular music pedagogy’ discourses, “Journal of Research in Music Education” 2013, nr 61(3), s. 334–352.
Marsh K., Mediated Orality: The Role of Popular Music in the Changing Tradition of Children’s Musical Play, “Research Studies in Music Education” 1999, nr 13(1), s. 2–12.
Michalak M., Muzyka rockowa w świadomości i edukacji młodzieży gimnazjalnej, Toruń 2011.
Middleton R., Studying popular music, Buckingham 2000.
Petrović M., A new concept of teaching and learning ABBA’s songs in the university solfeggio classroom, “New Sound-International Journal of Music” 2022, nr 59(1), s. 25–49.
Piotrowski G., Zrozumieć krzyk. W stronę muzykologii rocka [w:] Rock: między duszą a ciałem, red. W.J. Burszta, M. Rychlewski, Warszawa 2003, s. 39–64.
Ponick F.S., Bach and rock in the classroom, “Teaching Music” 2000, nr 8(3), s. 22–29.
Popowski R., Grusiewicz M., Do jakiej kultury prowadzi współczesna powszechna edukacja muzyczna?, „Wychowanie Muzyczne” 2014, nr 3(290), s. 10–14, http://www.wychmuz.pl/artykul_ar_50.html (dostęp: 18.12.2023).
Przychodzińska M., Lipska E., Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, Warszawa 1991.
Przychodzińska M., Problemy powszechnej edukacji muzycznej wobec współczesnych przemian społeczno-kulturowych [w:] Powszechna edukacja muzyczna a wyzwania współczesności, red. A. Białkowski, Lublin 2000, s. 13–19.
Rauduvaitė A., The Increasing Effectiveness of Musical Education by Popular Music, “Pedagogika” 2013, nr 110(2), s. 87–95, https://doi.org/10.15823/p.2013.1823.
Regelski T.A., Implications of aesthetic versus praxial philosophies of music for curriculum theory in music education, „Didacta Varia” 2003, nr 8(1), s. 63–92.
Regelski T.A., Social theory, and music and music education as praxis, „Action, Criticism, and Theory for Music Education” 2004, nr 3(3), http://act.maydaygroup.org/articles/Regelski3_3.pdf (dostęp: 18.03.2020).
Regelski T., Music education for a changing society, „Diskussion Musikpädagogik” 2008, nr 38(8), s. 34–42.
Rentfrow P.J., Goldberg L.R., Levitin D.J., The structure of musical preferences: A five-factor model, “Journal of Personality and Social Psychology” 2011, nr 100(6), s. 1139–1157.
Rodriguez C.X. (red.), Bridging the gap: Popular music and music education, Reston 2004.
Roulston K., Qualitative investigation of young children’s music preferences, “International Journal of Education & the Arts” 2006, nr 7(9), s. 1–24.
Shusterman R., Pragmatist aesthetics: living beauty, rethinking art, Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, 2000.
Silverman M., Davis S.A., Elliott D.J., Praxial music education: A critical analysis of critical commentaries, „International Journal of Music Education” 2014, nr 32(1), s. 53–69.
Suświłło M., Filozoficzne założenia wczesnej edukacji muzycznej – rozwiązanie kompromisowe, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2021, 16(1/59), 11–22, https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1659.01.
Tapscott D., Grown up digital: How the net generation is changing your world, New York: McGraw-Hill, 2008.
Tobias E.S., Toward convergence: Adapting music education to contemporary society and participatory culture, “Music Educators Journal” 2013, nr 99(4), s. 29–36.
Vasil M., Weiss L., Powell B., Popular music pedagogies: an approach to teaching 21st-century skills, “Journal of Music Teacher Education” 2018, 28(3), 85–95, https://doi.org/10.1177/1057083718814454.
Wang J., Humphreys J.T., Multicultural and popular music content in an american music teacher education program, “International Journal of Music Education” 2009, nr 27(1), s. 19–36.
Woody R.H., Popular music in school: Remixing issues, “Music Educators Journal” 2007, nr 93, 4, s. 32–37, https://doi.org/10.1177/002743210709300415.
Żywiołek A., „Children of the Revolution” – od Wagnera do Hendrixa (i nie tylko). „(Pop)kultura ucha” i „technologia ducha” wobec rewolucji estetycznych XIX i XX wieku [w:] Oblicza muzycznej praxis: debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu, red. A. Białkowski, W.J. Burszta, Gdańsk 2020, s. 15−30.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.