Polskie propozycje wychowania estetycznego u progu XX wieku

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.15

Słowa kluczowe:

wychowanie estetyczne, wychowanie do sztuki, wychowanie przez sztukę, wychowanie plastyczne

Abstrakt

Celem prezentacji jest rekonstrukcja założeń wychowania estetycznego na przełomie wieku XIX i XX w. na polskich terenach. Przedmiotem badań jest ustalenie i analiza zainteresowań wychowaniem estetycznym adresowanym do dzieci i młodzieży polskich badaczy, takich jak Maria Grzegorzewska, Janina Mortkowiczowa, Władysław Skoczylas i innych. W tym obszarze mieszczą się założenia i wskazania do realizacji wychowania plastycznego; takie zawężenie i dookreślenie pola badawczego jest konieczne z racji rozległości możliwości obszaru oddziaływania sztuki. Przedmiotem badań nie objęto sposobów i formy realizacji badanych założeń. Istotne wydają się być wynikające z analiz implikacje dla współczesnej kondycji wychowania estetycznego.

Bibliografia

Bicz K., Społeczne posłannictwo sztuki, „Dodatek Miesięczny” 1901, t. 1.

Boguszewska A., Projekty graficzne pozapodręcznikowego wyboru książek zalecanych do edukacji elementarnej w Polsce w latach 1918–1945. Materiały, CD, Lublin 2013.

Borzym S., Poglądy filozoficzne H. Struvego, Wrocław 1974.

Ciot-Mazowiecka W., Rysunek i kultura, „Wychowanie w Domu i Szkole” 1909, z. 6, s. 563–564.

Dormus K., Rozwój form wychowania estetycznego i nauczania rysunku w Krakowie w latach 1850–1914, Warszawa 1998.

Gawiński A., Dziecko w obliczu sztuki, „Nowe Tory” 1908, z. IX.

Gołaszewska M., Kultura estetyczna, Warszawa 1979.

Grzegorzewska M., Studium na temat rozwoju uczuć estetycznych. Badania z zakresu pedagogiki eksperymentalnej prowadzone wśród uczniów szkół brukselskich, przeł. H. Lubicz-Trawkowska, Warszawa 2012.

Jasnos A., Wychowanie do harmonii i piękna duchowego w wizji pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego „Zeszyty Naukowe KUL” 2017, nr 4.

Libelt K., Estetyka, czyli umnictwo piękna, Warszawa 1974.

Mortkowiczowa J., O wychowaniu estetycznym, Warszawa 1903, 1904.

Opiela M.L. (red.), Kompendium edukacyjne Edmunda Bojanowskiego, Lublin 2016.

Opiela M.L., Wychowanie estetyczne w koncepcji pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego [w:] Z problematyki teatrologii i pedagogiki. Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Marii Barbarze Styk, red. M. Nowak, E. Stoch, B. Borowska, Lublin 2015.

Skoczylas W., O drogach wychowania estetycznego, „Szkoła Polska” 1917, nr 27.

Suchodolski B., Współczesne problemy wychowania estetycznego. Wychowanie przez sztukę, red. J. Wojnar, Warszawa 1969.

Szajowski E., Sztuka dla dziecka, „Szkoła” 1903.

Sztobryn S., Sztuka i jej przeżywanie w filozofii wychowania Johna Deweya [w:] M. Zalewska-Pawlak, Samotność oswojona. Pedagogiczne rozważania i doświadczenia, Łódź 2007.

Szuścik U., Edukacja plastyczna – rozważania o wychowaniu ku sztuce [w:] Muzyka w środowisku społecznym, red. J. Uchyła-Zroski, Katowice 2012.

Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1975.

Wojnar I., Drogi rozwoju nowoczesnej koncepcji wychowania przez sztukę [w:] Wychowanie przez sztukę, wybór I. Wojnar, Warszawa 1963.

Wojnar I., Estetyka i wychowanie, Warszawa 1964.

Wystawa „Dziecko”, „Sprawy Szkolne” 1908/X.

Wojnar I., Humanistyczne idee wychowania, Warszawa 2000.

Zalewska-Pawlak M., Rola sztuki w wychowaniu: polska tradycja pedagogiczna, Łódź 2001.

Pobrania

Opublikowane

2024-10-13

Jak cytować

Boguszewska, A. (2024). Polskie propozycje wychowania estetycznego u progu XX wieku. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 193–203. https://doi.org/10.15584/kpe.spec.crae.2024.15

Numer

Dział

TEORETYCZNE I PRAKTYCZNE ASPEKTY EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ I INTERWENCJI TERAPEUTYCZNYCH