Wędrówki z Mikołajem Kopernikiem. Komiksowy przewodnik historyczno-kulturowy jako źródło pracy na rzecz edukacji regionalnej w przestrzeni szkolnej
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2024.6Słowa kluczowe:
edukacja kulturowa, edukacja regionalna, komiks, region, Warmia i MazuryAbstrakt
W artykule zaprezentowano pozycję „Wędrówki z Mikołajem Kopernikiem. Komiksowy przewodnik historyczno-kulturowy”. Dokonano analizy treści komiksu oraz zawartych w nim elementów jako czynników umożliwiających realizację edukacji regionalnej w przestrzeni szkoły, a także zaproponowano formę pracy z przewodnikiem. W badaniach posłużono się metodą jakościową przeszukiwania źródeł wtórnych.
Komiks stanowi narzędzie do pracy na rzecz edukacji regionalnej na różnych poziomach kształcenia. Może służyć do konstruowania wśród uczniów makroświata na podwalinach mikroświata. Budowaniu tożsamości indywidualnej a następnie społecznej, regionalnej a także kulturowej, narodowej aż wreszcie kontynentalnej i planetarnej. Twórcze wykorzystanie tego narzędzia i jego elementów pozwala na czynne włączenie dzieci i młodzieży do procesu edukacji regionalnej oraz na ich zadomowienie się w kulturze lokalnej przy otwartości na doświadczenia i wartości płynące z innych grup społecznych.
Bibliografia
Bednarek S., Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie w zreformowanej szkole: materiały dla nauczycieli, Wrocław 1995, s. 15.
Gawlik S., Tradycyjność i współczesność w pojmowaniu regionalizmu, [w:] Szkoła a regionalizm, red. A. Kociszewski, A. Omelaniuk, A. Pilarczyk, Ciechanów 1996.
Grabowski M., Edukacja regionalna w kontekście teoretycznym, „Edukacja elementarna w teorii i praktyce” 2010, nr 1-2.
Jankowski D., Edukacja regionalna jako czynnik regionotwórczy [w:] Regionalizm polski, red. Z. Dąbrowski, A. Kociszewski, Ciechanów 1990.
Kłodnicki Z., O sposobach gromadzenia materiałów z zakresu regionalnego dziedzictwa kulturowego [w:] Edukacja regionalna: dziedzictwo kulturowe w zreformowanej szkole, red. S. Bednarek, Wrocław 1999.
Kowolik P., Edukacja regionalna w przedszkolu i klasach młodszych szkoły podstawowej, Kielce 2006.
Kossak-Główczewski K., Regionalizacja nauczania i edukacja regionalna na Kaszubach. Założenia teoretyczne, historia, dylematy postkolonialnej współczesności [w:] Edukacja regionalna mniejszości narodowych i etnicznych. Z wybranych rozwiązań edukacyjnych Białorusinów, Fryzów, Niemców, Sami i Kaszubów, red. K. Kossak-Główczewski, Gdańsk 1999.
Lewandowska I., Gwara warmińska jako wyraz niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Ewolucja zjawiska na przestrzeni dziejów [w:] Stosunki polsko-niemieckie w ćwierćwiecze od podpisania traktatu od dobrym sąsiedztwie. Kultura – oświata – gospodarka, red. K. Gładkowski, E. Gładkowska, T. Gajowniczek, Olsztyn 2018, s. 139.
Lisowska K., Gwara a tożsamość kulturowa przedszkolaków - na przykładzie placówek przedszkolnych z terenu województwa warmińsko-mazurskiego, „Podstawy edukacji” 2019, nr 12, doi: 10_16926_pe_2019_12_12.
Nikitorowicz J., Edukacja regionalna jako podstawa kreowania społeczeństwa obywatelskiego [w:] Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej. Księga Jubileuszowa dedykowana profesorowi doktorowi habilitowanemu Michałowi Balickiemu, red. A. Cudowska,, Białystok 2011.
Nikiktorowicz J., Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości, Kraków 2017.
Odpowiedź na interpelację nr 29897w sprawie wprowadzenia w szkołach podstawowych lekcji historii regionalnej, Warszawa 2019.
Petrykowski P.P., Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte, Toruń 2003.
Romanowska A., Rysunkowy Kopernik na szlaku Warmii i Mazur, https://dziennikelblaski.pl/1010970,Rysunkowy-Kopernik-na-szlaku-Warmii-i-Mazur-W-komiksie-pojawiaja-sie-miasta-zwiazane-z-astronomem-To-tez-Elblag-i-Braniewo.html (dostęp: 22.06.2024).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. 2012, poz. 977).
Rozporządzenie z dnia 30 maja 2014 r. zmieniający rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. 2014, poz. 803).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. 2017, poz. 356).
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2016.
Sacharczuk J., Szwarc A., Kultura regionu – inspiracje i kierunki rozwoju edukacji regionalnej we współczesnej szkole, „Kultura i Edukacja” 2019, nr 3 (125), doi: 0.15804/kie.2019.03.17.
Statut Towarzystwa Naukowego Pruthenia.
Suchodolska J., Pedagodzy o potrzebie edukacji regionalnej [w:] Szkoła na pograniczach, red. T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, Katowice 2000.
Szczepański S. M., Tożsamość regionalna – w kręgu pojęć podstawowych, [w:] Badania nad tożsamością regionalną. Stan i potrzeby, red. A. Matczak, Łódź-Ciechanów 1999.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.