Wybrane aspekty teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera w opiniach studentek pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
DOI:
https://doi.org/10.15584/kpe.2024.15Słowa kluczowe:
teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera, studenci pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, dzieci, rozwój społeczny, rozwój moralnyAbstrakt
Tekst koncentruje się wokół wybranych rodzajów inteligencji z teorii Howarda Gardnera, a zwłaszcza interpersonalnej, intrapersonalnej, egzystencjalnej i moralno-etycznej. Po krótkich rozważaniach teoretycznych i metodologicznych dotyczących badanej problematyki przedstawione zostaną zgromadzone wyniki badań własnych dotyczące zarówno wiedzy badanych na temat tej teorii, jak i chęci rozwijania przez nich wymienionych wcześniej rodzajów inteligencji w pracy z dziećmi w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej. Zaprezentowane opinie respondentek odniesione zostaną pokrótce do problematyki rozwoju społecznego i moralnego dzieci we wczesnej edukacji. Na zakończenie wyciągnięte zostaną wnioski z badań własnych i skonstruowane rekomendacje pedagogiczne dla nauczycieli wczesnej edukacji.
Bibliografia
Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia. Eseje etnopedagogiczne, Kraków 2001.
Gardner H., Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, Poznań 2002.
Gardner H., Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce, Warszawa, 2009.
Kowalik S., Rozwój społeczny, [w:] Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych, red. B. Harwas-Napierała i J. Trempała, Warszawa 2006.
Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Sopot 2012.
Olearczyk T., Czas a moralność – Czas na moralność, „Państwo i Społeczeństwo” 2004, nr4, https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-dacd9a6c-e2f6-47de-8c73-49e18e55fb3f/c/PiS_2004_4_08_olearczyk.pdf , (dostęp: 13.01.2024).
F. Pérez, Howard Gardner i jego teoria inteligencji wielorakich, https://pieknoumyslu.com/howard-gardner-teoria-inteligencji/ (dostęp: 27.09.2024).
Moralność, https://sjp.pwn.pl/sjp/moralnosc;2568434 (dostęp: 6.06.2024).
Wąchała A., Hliwa K., Wiliński A., Badania profili inteligencji wielorakich wśród studentów pierwszego roku informatyki, „Zeszyty Naukowe Wydziału Elektroniki i Informatyki Politechniki Koszalińskiej” 2019, nr 14, https://tu.koszalin.pl/weii/kat/1200/zeszyty-naukowe, (dostęp: 10.09.2024).
Wojnar-Płeszka A., Wykorzystanie teorii inteligencji wielorakich Gardnera w programach nauczania zintegrowanego, „Państwo i Społeczeństwo” 2021 (XXI) nr 2, DOI:10.48269/2451-0858-pis-2021-2-006, https://www.panstwoispoleczenstwo.pl/numery/2021-2/panstwo-i-spoleczenstwo-2021-nr2-wojnar.pdf, (dostęp: 7.09.2024).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.